Gå til innhold
Annonse

En tredjedel av alle offshorefartøy ligger i opplag

Illustrasjonsfoto: Alf Birkrem
Illustrasjonsfoto: Alf Birkrem

Om lag en tredjedel, eller 32%, av alle offshorefartøy i verden ligger i opplag i dag. Det viser nye tall fra analyseselskapet Vesselvalue.

Annonse

I regionen som inkluderer Norge og Nordsjøen ligger 149 OSV-skip, 42 OCV-skip og 40 MODU-skip i opplag. Det tilsvarer henholdsvis 19% (OSV), 47% (MODU) og 14% (OCV) viser tallene.

- Det er ingen hemmelighet at offshoresektoren sliter. Ved å observere tallene, kan vi se at noen områder opplever mer opplag enn andre. Det verste markedet ser ut til å være i Sørøst-Asia, hvor skip i opplag er på mer enn 36% i hver undertype, forteller analytiker Robert Day i VesselValue.

Mer uventet er det at regionen rundt Mexicogulfen følger Sørøst-Asia når det gjelder sammensetningen av skip i opplag.

Illustrasjon: Vesselvalue
Illustrasjon: Vesselvalue

- Minst overraskende er det at det er områdene i Nordvest-Europa som fortsatt er den ledende regionen globalt. Utsiktene kan endre seg, men tallene er det som betyr noe, og vil bestemme hastigheten og sannsynligheten for at offshoremarkedet skal komme tilbake til gamle høyder, mener Day.

Ratene stiger

På grunn av dårlig vær i Nordsjøen er det en rekke oppdrag som har begynt å hope seg opp. Det har ført til at ratene har steget den siste tiden, skrev Hegnar.no tidligere denne uken.

Med bedre vær i sikte de neste dagene vil oljeselskapene utnytte tiden til å gjennomføre planlagte operasjoner, og dermed stiger etterspørselen etter ankerhåndteringsfartøy i Nordsjøen.

Equinor må ut med 525.000 kroner dagen for å leie «Olympic Zeus» og «Island Vanguard» til å flytte «Transocean Endurance».

Det er betydelig høyere enn for kun én uke siden da Equnior sluttet fire ankerhåndterere til flytting av den halvt nedsenkbare Seadrill-riggen «West Phoenix». Slutningen ble da gjort til en dagrate på 150.000 kroner.

- Dette er «the name of the game» om høsten og vinteren. Det er dessverre ingen «game changer» i markedet, sier Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers til økonominettstedet.

Annonse