Eugene Mayne startet med to tomme hender og leder i dag et verdensomspennende selskap Foto: Sigbjørn Larsen

En indisk Askeladd i Dubai

I 1976 kom Eugene Mayne, en ung mann fra India med store drømmer og ti dollar i lomma til Dubai.  I dag er han administrerende direktør for det verdensomspennende logistikkselskapet Tristar med 22 000 ansatte over hele verden. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da han kom til Dubai hadde han ikke råd til transport. Han hadde lest i avisen at det var en ledig jobb i et selskap som var lokalisert i nærheten av sykehuset. Det var ørken og sand og mer sand over alt. Eugene gikk på bena. Han kom frem etter å ha gått i 3-4 timer. Han fikk ikke jobben. Det var en annen inder som hadde kommet før ham og som hadde forlangt mindre i lønn.

Startet med tre brukte trucker

I stedet begynte Eugene i et ukjent reisebyrå. I dag heter det Emirates. Han hadde en jobb om dagen og en om natten. Den første lønningen satset han i et Casino og tapte alt. Da hadde han lært. Eugene begynte i et oljeselskap. Etter noen år klarte han å oppfylle drømmen om egen bil og eget hus. Han så at det var et gap når det gjaldt å få tak i profesjonelle transportører.  Etter søvnløse netter bestemte han seg for å ta spranget fra en trygg og sikker jobb i det trygge og store oljeselskapet og begynne sitt eget transportbyrå. Han startet opp med tre brukte trucker.

Det finnes ikke dårlige skip, bare dårlige kapteiner

Målet var å bli like store som selskapet han forlot. Han hadde også noen sentrale verdier som han ville implementere i selskapet allerede fra starten. ”Jugde us by our ability to do the job and not by the color of our gender, religion or skin color. Diversity and inclusiveness at Tristar.” Du må lytte ikke bare med ørene, men med ditt hjerte, sier Eugene Mayne. Det finnes ikke dårlige skip, bare dårlige kapteiner.

Ville skape verdier for andre

Tristar vokste og jobbet hardt og seriøst med de oppdragene selskapet hadde for oljebransjen. Det var en sikker og ”steady business.” Hvordan kunne selskapet også skape verdier for andre? Eugene utvidet med et lagerbygg og drivstoff-fylling. Nå trengte selskapet finansiell kapital for å komme videre. Han begynte samtaler med noen av verdens største logistikkselskaper. Etter et halvt års knallhard jobbing og due dilligence som ikke hadde resultert i noen ting var han lei. Da et av de globale selskapene tok kontakt sa han: - Jeg kan gjerne snakke med dere men da vil jeg ha en avtale i løpet av syv dager, sa Eugene. En uke etter mottok han den første sjekken.

Bare ved å adoptere ny teknologi vi kan overleve

I dag har Tristar 26 skip og driver en av verdens største logistikkorganisasjoner, og sørger også for flere tankskips- og kjemikalietanktransporter blant mye annet innenfor internasjonal shipping.  Selskapet er store i Afrika og bygger seg videre opp i India og Sør Amerika. – Vi tenker helhet. Vi driver skoler for barna til våre ansatte, og vaksinasjonsprogrammer. Vi oppfordrer foreldrene til å la barna få utdannelse og lære seg ny teknologi. -Det er bare ved å adoptere ny teknologi at vi kan overleve, sier Eugene Mayne til Skipsrevyen. Tristar er markedsleder i dag, med en administrerende direktør som ikke er som alle andre administrerende direktører. – Jeg elsker Bitcoin og investerer tungt i den nye elektroniske valutaen, sier Mayne. En indisk ”Askeladd” i Dubai.