Gå til innhold
Ro-pax fartøyet som utrustes ved Fosen Yard kom til verftet i fjor etter at det opprinnelige byggeverftet i Tyskland gikk konkurs. Rederi er Siem Group. Foto: Fosen Yard
Ro-pax fartøyet som utrustes ved Fosen Yard kom til verftet i fjor etter at det opprinnelige byggeverftet i Tyskland gikk konkurs. Rederi er Siem Group. Foto: Fosen Yard

Fosen Yard og Elpro har nå signert kontrakten som gjør at Elpro får ansvaret for installasjonsdelen av elektroleveransen til passasjerfergen som foreløpig har navnet nybygg 93.

Per Ivar Willumsen er prosjektleder for bygg 93 hos Fosen Yard. Foto: Privat
Per Ivar Willumsen er prosjektleder for bygg 93 hos Fosen Yard. Foto: Privat

Nybygg 93 er en stor og moderne RoPax-ferje (se faktaboks) som i utgangspunktet skulle ferdigstilles et helt annet sted enn på Fosen. Våren 2020 gikk det tyske verftet som opprinnelig hadde ansvaret for prosjektet konkurs – og nåværende prosjekteier Siem Group har altså valgt Fosen Yard til ferdigstillingen.
Per Ivar Willumsen er prosjektleder for nybygg 93 i Fosen Yard.
— Siden vi tar over prosjektet fra noen andre blir dette på mange måter en kombinasjon av nybygging og ombygging. Vi har nå brukt noen måneder på å få oversikt og gjøre opp status på prosjektet. Elpro har blant annet vært nede i Tyskland i flere uker for å få et skikkelig overblikk og for å sette utstyr og inventar i system før installasjonen og ferdigstillingen begynner, sier Willumsen.

Kjell Valseth er avdelingsleder i Elpro. Foto: Elpro
Kjell Valseth er avdelingsleder i Elpro. Foto: Elpro

Øremerker kompetanse

— Elektroleveransen er en essensiell del av alle skip – det går en kabel til det aller meste. Siden vi kommer inn sent i prosessen må vi være i stand til å forstå, prosjektere og levere raskt og på høyt nivå for at prosjektet i sin helhet skal komme i mål til riktig tid. Derfor er det viktig for oss å ha fagfolk med lang erfaring og spisset kompetanse, sier avdelingsleder i Elpro, Kjell Valseth i en kommentar. Valseth er imponert over at Fosen Yard har klart å vinne ferjeprosjektet i et marked som er så sårbart og uforutsigbart.
— Med tanke på hvor mange verft som sliter eller går konkurs, vekker prosjekter av denne størrelsen oppsikt. Det betyr at konkurransen også øker. At Fosen Yard har så gode referanser på lignende prosjekter har nok vært avgjørende. I denne bransjen selger man i stor grad trygghet – og skipseieren kan sove godt om natta etter å ha valgt Fosen Yard, sier Valseth.

Fakta bygg 93

Prosjekteier:                    Siem Group
Verft:                                    Fosen Yard
Lengde:                               187 meter
Bredde:                               32 meter
Skipstype:                           RoPax-ferje
Planlagt ferdigstilling:    Q2 2021.
Elpros leveranse:             Engineering, installasjon,
testing, commissioning, logistikk og lager-systemer.

I gang med arbeidet

Willumsen i Fosen Yard konkluderer med at samarbeidet er svært godt, og anbefaler gjerne Elpro til andre som skal gjøre lignende prosjekter med ferdigstilling og refurbishment, der det kreves høy gjennomføringsevne på elektroinstallasjonene.
— Den høye kompetansen Elpro har merkes i alle faser – fra planleggingen, til prosessen i byggemøter og gjennom hele gjennomføringen. Du merker at kvaliteten er på høyt nivå og at de gjør det de kan for å bli ferdig til avtalt tid – og at de i tillegg har evnen til å være fleksibel.