Gå til innhold
Annonse
Østensjø har valgt utstyr fra MacGregor på sine nye fartøy som er under bygging. Illustrasjon: Østensjø
Østensjø har valgt utstyr fra MacGregor på sine nye fartøy som er under bygging. Illustrasjon: Østensjø

MacGregor har inngått avtale om å levere utstyrspakker til totalt fire servicefartøy for havvind som skal utvide skipsflåten til Edda Wind, del av Østensjø gruppen.

Annonse

To av utstyrspakkene skal leveres til Astilleros Gondán i Spania, verftet som bygger Edda Winds nye Commissioning Service Operation Vessels (CSOV), som er beregnet for nullutslipps hydrogendrift. Det første av disse fartøyene skal direkte ut i en 11 års befraktningsavtale som starter i første kvartal 2022, heter det i en pressemelding.

Begge skipene som bygges hos Gondán vil være utstyrt med en Horizon, en helelektrisk bølgekompensert gangbane med  integrert person- og vareheis. Denne heisen blir den største som noensinne har vært installert på et servicefartøy for havvind. Gangbanen vil være koblet sammen med en fem tonns Colibri 3D bølgekompensert kran. Dette gjør at én operatør kan styre både kran og gangbane fra samme kontrollstasjon montert på skipets bro.

- Østensjø Rederi vil bidra til utvikling av bærekraftig, miljøvennlig teknologi og MacGregors energibesparende løsninger vil bidra til å senke de totale utslippene på Edda Winds nybygg, sier Egil Arne Skare, Prosjektdirektør hos Østensjø Rederi.

15 års befraktningsavtale 

De to andre utstyrspakkene skal leveres til Astilleros Balenciaga i Spania, verftet som bygger Edda Winds andre generasjons serviceskip, Service Operation Vessel (SOV), som også er beregnet for nullutslipps hydrogendrift. Det første av disse to skipene skal direkte ut i en 15 års befraktningsavtale fra første kvartal 2022. Disse skipene vil også være utstyrt med en Horizon, helelektrisk bølgekompensert gangbane og en tre tonns Colibri 3D bølgekompensert kran.

Selv om de to SOV skipene er mindre enn deres CSOV søsterskip, vil gangbanen fortsatt kunne nå opp til 34 m over havoverflaten grunnet gangbanens nyvinnende design som er spesialtilpasset Edda Winds behov. Disse to skipene vil også nyte godt av effektiviteten den bromonterte operatørstasjonen gir.

- Når vi utfordret MacGregor på å løse våre, og våre kunders, operasjonelle utfordringer fikk vi raskt løsninger som var godt gjennomtenkt og de gav god og profesjonell teknisk støtte, sier Egil Arne Skare i Østensjø Rederi. – Å utvikle lavutslipp serviceskip handler ikke bare om å velge de mest energieffektive løsningene, det er kombinasjonen av utstyret og vår samlede erfaring innen disse områdene som vil gi disse skipene en miljøvennlig profil.  

Annonse