Svenske Enchandia utvider til Norge med salgsrepresentant. Foto: Enchandia

Echandia satser i Norge

Den svenske leverandøren av batterier for maritime operasjoner, Echandia, satser stort på det norske markedet. Nå er Roy Storeng ansatt for å lede virksomheten.

Publisert Sist oppdatert

- Norge er verdensledende når det gjelder grønn maritim omstilling, og det er selvsagt at vi må ha representasjon inn i det norske markedet, fastslår administrerende direktør i Echandia, Magnus Eriksson, overfor Skipsrevyen. 

Selv om selskapet har en lengre historie er deres fokus på maritime batterier forholdsvis ny. Det var for tre år siden at man bestemte seg for å gå inn i dette markedet. 

- Vi har strammet inn virksomheten fra 2018 til å bare konsentrere oss om energisystemer, forklarer Eriksson. 

Han er en av medgründerne av selskapet som ble stiftet i 2016 og har selv bakgrunn fra Försvarets Materielverk i Sverige. Der deltok han i en rekke prosjekter og forskning innen utvikling av ubåter, hvor batterier har vært i bruk i over 100 år. 

Administrerende direktør i Echandia, Magnus Eriksson

- Det er jo først de siste årene at markedet for maritime batterier virkelig har vokst og blitt modent. Vi er også tungt inne i utviklingen av maritime brenselceller der vi har et utviklingsselskap i Canada hvor vi utvikler vårt første brenselcellesystem. Vi har faktisk undertegnet vår første kontrakt for leveranse av et slikt system på 1,2 MW, sier Eriksson. 

Echandia bruker en batteritype som er utviklet av Toshiba, og som har vært brukt i busser i 10 år. Dette er batterier av typen LTO (Litium-Titaniumoxid-batterier) som Echandia har tilpasset maritimt bruk, spesielt hurtiggående fartøy som må lade ofte, men ikke lenge. De er også ansett for å være tryggere å bruke enn tilsvarende batterier. 

Lang erfaring

Det er bergenseren Roy Storeng som skal lede den norske avdelingen av Echandias utvidelse til Norge. Han har lang erfaring fra selskaper som Wärtsilä, GE Transportation og Bertel O. Steen.

- Shipping fikk jeg inn med morsmelken med en far som kaptein i handelsflåten, og de siste 25 årene har jeg selv jobbet med shipping både nasjonalt og internasjonalt. Stort sett har jeg jobbet med kraftsystemer innen diesel-fremdrift og vært med på skiftet inn i dual-fuel og ren gass-fremdrift i tillegg til propulsion. For noen år siden så jeg at det skiftet som går mot batteri og brenselceller er så spennende at jeg tenkte at vi ikke kan gå baklengs inn i fremtiden, forteller Storeng. 

- Sjansen til å bli med i Echandia, med den teknologien som LTO representerer, tiltrekker med veldig, legger han til. 

Bergenseren Roy Storeng skal lede Echandias virksomhet i Norge.

Sverige henger etter

Norge er kommet mye lengre enn Sverige når det gjelder overgang til elektrisk drift. Mens det her i landet har vært en enighet blant både nasjonale og lokale myndigheter og næringen om at dette er veien å gå, har det i nabolandet gått mye tregere. 

- Jeg vet ikke hvorfor vi henger etter her i Sverige. Det har vært en politisk treghet her mens det i Norge har vært en felles enighet om at dette er veien og gå. Hos dere har man bygget opp clusters hvor hele økosystemet er representert, fra redere til komponentleverandører. Slikt finnes ikke i Sverige. Her i landet har man har hatt mye fokus på biobrensel, men det har ikke vi i Echandia tro på er fremtiden. Vårt ultimate mål er nullutslippsløsninger for shipping i alle applikasjoner. Batteri alene vil ikke kunne drive store skip, og derfor er vi også inne i brenselcelleproduksjon, fastslår Eriksson.  

- Jeg tror vi i løpet av de neste fem årene vil se en ny omveltning i det maritime markedet. Det er globalt sett et av de mest konservative industrimarkedet som finnes. Men det er vel ikke en reder i dag som ikke tenker elektrifisering, batteri og det å få ned utslipp, skyter Storeng inn. 

Skal vokse

Foreløpig er Roy Storeng alene om å drive det norske kontoret, men om ting går som planlagt vil ikke det vare lenge. 

- Echandia skal vokse i Norge. En ting er den organiske veksten, men jeg ser for meg at vi på sikt skal være mer “hands on” også her i Norge. 

- Corvus er jo markedsledende i dag. Vi har en liten prosent av ettermarkedet, men vi ser for oss at vi skal kunne vokse vesentlig de neste årene. Vi er overbevist over at vi produktmessig kan levere konkurransekraftige løsninger i markedet som gjør det mulig, både innen batterier og brenselceller. Vårt mål er å ta en ledende posisjon, legger Eriksson til. 

- Kan det være aktuelt å bygge aktuelt å bygge batterifabrikk i Norge? 

- Det kan være interessant. Vi tenker i europeisk kontekst for hvor våre produksjonsfasiliteter skal være. Så må vi spørre oss hvor vi gjør våre investeringer best over tid, så jeg kan ikke gå inn på det i detalj, men det er diskusjoner som vi har. Det gjelder også innen brenselceller som i dag er i Canada, det kan være behov for noe slikt i Europa også, forteller Eriksson.