Dykkefartøyet MS «Risøy». Foto: SubseaPartners

Dykkefartøyet starter nødlossingen av «Helge Ingstad»

I tillegg til løftekranen «Rambiz» ankommer også SubseaPartner med dykkerfartøyet MS «Risøy» havaristedet i dag, og starter forberedelsene til tømming av drivstofftanker, såkalt nødlossing av KNM «Helge Ingstad».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Nødlossing gjøres for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter og videre transport til Haakonsvern, opplyser Forsvaret på sine nettsider.

Dykkefartøyet MS Risøy skal være et av Norges beste fartøy for overflatebasert luftdykking i kystnære områder.  Fartøyet har gjennomgått flere store ombygninger, inkludert ny bro, utvidet arbeidsdekk, ny messe, bysse, kontorlokaler og lugarer.

Den siste ombygningen ble foretatt våren 2015. Fartøyet fikk installert ny hovedmotor og to hjelpemotorer, ny dykkekontroll på båtdekk og et komplett dykkesystem, inkl. trykkammer er blitt installert i henhold til DNV, IMCA og NORSOK U-103.Dykkerutstyret støtter to luftdykkere og én stand-by dykker i en back-to-back operasjon.

Mye dykke -og operasjonelt utstyr som  f.eks. HPU, kompressorer, luftbanker og verksted er integrert i fartøyet for å optimalisere plass til prosjektrelatert utstyr på arbeidedekket.

Under operasjon posisjoneres fartøyet og fortøyes enten ved direkte fortøyning eller til fire overflatebøyer  som er forankret. Fartøyet kan utplassere og bruke sitt eget fire punkts anker-fortøyningssystem på mindre enn 40 minutter. Dykkefartøyet MS Risøy kan også gjennomføre ROV oppdrag, enten som kombinert operasjon med dykkere eller som ren ROV operasjon. Fartøyet er utstyrt med en Simrad HPR ROV- posisjonssystem.

Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket ivaretar tilsyn med operasjonen - samt den pågående oljevernaksjonen.

– Det er ennå for tidlig å si noe om hvor lang tid nødlosseoperasjonen tar. Forsvaret gjør nødvendige risikovurderinger, mens Kystverket styrker oljevernkapasiteten med  tanke på å begrense eventuelle miljømessige konsekvenser i henhold til disse vurderingene, skriver Frosvaret.

I tillegg å økes overvåkningen av området. KNM «Helge Ingstad» hadde 460 kubikkmeter marin diesel om bord på  havaritidspunktet.