Samferdselsministeren klippet snoren på den nye terminalen. Fra venstre: Norges-sjef i Maersk Marit Vårdal, havnedirektør for Drammen havn Einar Olsen, jernbanedirektør Elisabeth Enger, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, styreleder for Drammen havn; Johan Baumann, byutviklingsdirektør i Drammen kommune; Bertil Horvli og administrerende direktør i Autolink; Eva Sundberg. Foto: Torbjørn Tandberg

Drammen havn: Gods fra sjø til togskinne

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nylig åpnet Drammen havn sin nye jernbaneterminal, dermed kan 30 prosent av bilene som som ankommer havnen fraktes direkte videre på togskinner istedet for å belaste veinettet. 

Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor - et prosjekt som har kostet 400 millioner kroner.

- Med ny jernbaneterminal på Drammen havn vil heretter 30 prosent av bilene fraktes direkte videre  på bane i stedet for å belaste veinettet. Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor. – Dette gjør Drammen havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge, sier havnedirektør Einar Olsen i en pressemelding fra Drammen havn.

Les også: Gods fra land til sjø - store klimagevinster

Under den offisielle åpningen tidligere denne måneden understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger at utbedringen gjør Drammen havn til et multi-modalt knutepunkt.

– Vi har ambisiøse mål for å få mer gods fra vei til sjø og bane. Holmen i Drammen er et godt eksempel på at dette er mulig, sa Jernbanedirektøren i sin åpningstale.

Umiddelbart etter åpningen ble de første importerte bilene ført over på godsvogner på havna. For Autolink, som håndterer importen av 160.000 biler betyr jernbaneutbyggingen mye.

– Tidligere måtte 30 prosent av disse bilene fraktes på trailer gjennom Drammen bysentrum. Nå går disse bilene rett over på bane, sier leder i selskapet Eva Sunberg i meldingen.