Gå til innhold
Dåp av «Hordagut» og «Horda Pioneer» i Bergen. Foto: Ole Andreas Drønen
Dåp av «Hordagut» og «Horda Pioneer» i Bergen. Foto: Ole Andreas Drønen

Hordalaks sine to fartøy, «Hordagut» og «Horda Pioneer» ble begge døpt i Bergen fredag.

«Horda Pioneer» ble levert fra Aas Mek i juli i fjor, mens «Hordagut» ble levert fra Fitjar Mek i januar i år. På grunn av den pågående koronapandemien har det vært vanskelig for rederiet å døpe de to fartøyene før nå. 

Bak Hordalaks står selskapene Blom Fiskeoppdrett, Kobbevik og Furuholmen Oppdrett AS, Fremskridt Laks AS, Engesund Fiskeoppdrett, Fylkenes Fisk og Kerko Seatrans.

Totalt disponerer disse selskapene 25 matfisktillatelser i Vestland Fylke.

Dobbel morro

Det var stort oppmøte på Bryggen da de to fartøyene skulle døpes fredag, og det var gudmor Ragnhild Fresvik og Benedicte Schibred Fasmer som fikk det ærefulle oppdraget med å knuse champagneflaskene i de to skutesidene.

Benedicte Schibred Fasmer og Ragnhild Fresvik fikk det ærefulle oppdraget med å døpe båtene. Foto: Helge Martin Markussen
Benedicte Schibred Fasmer og Ragnhild Fresvik fikk det ærefulle oppdraget med å døpe båtene. Foto: Helge Martin Markussen

- Jeg døper deg «Hordagut», måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap på de syv hav, sa Schibred Fasmer i det champagnen ble kastet.

- Tusen takk for det ærefulle oppdraget å døpe «Horda Pioneer». Som gammel håndballspiller så håper jeg å leve opp til forventningene med å knuse flasken på første forsøk, sa Fresvik, og innfridde idet champagnen smalt i skutesiden.

På grunn av smittesituasjonen kunne dessverre ikke de oppmøte gå om bord i de to fartøyene, men daglig leder i Hordalaks, Sigve Drønen, som holdt tale under dåpen ønsket alle tilbake på et senere tidspunkt for å ta en titt om bord i de to båtene.

«Hordagut» er en dieselelektrisk hybrid brønnbåt med en batteripakke fra Vard Electro, som også har levert landstrømsanlegget om bord. Dermed kan fartøyet bruke batteriene dersom det ikke er landstrøm tilgjengelig ved kaianlegget. Det er også mulig å bruke batteriene ved oppdrettsanleggene. I tillegg har «Hordagut» også fått installert et renseanlegg, som vil kunne medføre opptil 80 % NOx-reduksjon. 

Daglig leder i Hordalaks, Sigve Drønen. Foto: Helge Martin Markussen
Daglig leder i Hordalaks, Sigve Drønen. Foto: Helge Martin Markussen

«Horda Pioneer» er arrangert for transport av smolt og slaktefisk i åpent og lukket system, samt arrangert for effektiv behandling av fisk. Laste og lossesystemet er arrangert med avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing.Om bord er det innredning for 12 personer, 8 enmanns-lugarer og 2 to-mannslugarer med toalett og dusj og gode fasiliteter.

«Hordalaks»

  • Navn: «Hordalaks» 
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: 44
  • Design: HFMV LFC 4700 
  • Lengde: 82,9 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 4800  
  • IMO-nummer: 9868144 
  • Rederi: Hordalaks AS
  • Motor: 3x Bergen à 1843 kWe
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Kraner: Bergen Hydraulic
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Systems
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Ferskvannsanlegg: Norwater

«Horda Pioneer»:

  • Navn: «Horda Pioneer»  
  • Verft: Aas Mek. Verksted
  • Byggenummer: 203
  • Design: AAS 3002 ST
  • Lengde: 76,96 meter
  • Bredde: 17,80 meter
  • IMO-nummer: 9865128 
  • Rederi: Hordalaks AS
  • Motor: Yanmar 6EY26W
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: Nogva Cummins QSK50-DM1 Tier2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Intergrated Solutions AS
  • Livbåter: Certex AS
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro
  • Kraner: Palfinger fra Bergen Hydraulic
 «Hordalaks» blir døpt Foto: Helge Martin Markussen
«Hordalaks» blir døpt Foto: Helge Martin Markussen
«Horda Pioneer» Foto: Helge Martin Markussen
«Horda Pioneer» Foto: Helge Martin Markussen