Illustrasjon: Naval Dynamics

DB Schenker planlegger utslippsfritt, autonomt feeder-fartøy til containerfrakt for Ekornes

Fartøyet blir det første i sitt slag. 

Publisert Sist oppdatert

DB Schenker offentliggjør nå planen om å drive et nyskapende, nullutslipps kystfartøy til containerfrakt mellom Ikornnes kai i Sykkylven og Ålesund havn på Sunnmøre. Det helelektriske fartøyet har et unikt design, noe som gjør fartøyet til det første i sitt slag i verden.

DB Schenker og samarbeidspartnerne – møbelgiganten Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til KONGSBERG og Massterly – har nettopp signert en avtale om forstudier og har dermed tatt de første stegene mot et ambisiøst, felles mål om å erstatte de tradisjonelle feeder-fartøyene som benyttes langs denne strekningen av den norske kystlinjen.

- Det er en glede å ytterligere forsterke det gode kundeforholdet vårt til Ekornes. Dette unike prosjektet markerer nok et viktig skritt mot grønnere forsyningskjeder og bidrar til vår overordnede agenda om bærekraftig havtransport. Vi tar ambisiøst nok ledelsen her, sammen med våre samarbeidspartnere, sier Knut Eriksmoen, administrerende direktør i DB Schenker Norge i en pressemelding. 

Det nye autonome, elektriske, containerskipet er ment for kortere strekninger, og utvikles etter Naval Dynamics’ NDS AutoBarge 250-konsept utviklet i samarbeid med KONGSBERG og Massterly.

- AutoBarge 250 Coast Feeder er designet fra kjølen opp for effektiv og utslippsfri autonom drift. I samarbeid med fartøyoperatør og teknisk ansvarlig Massterly AS og teknologileverandøren Kongsberg Maritime AS, er vi sikre på at DB Schenker og Ekornes får en optimal og fremtidsrettet transportkjede som møter etterspørselen fra kunder og forbrukere verden over, sier Øystein Jaer, administrerende direktør i Naval Dynamics AS. 

Fartøyet vil gå mellom Ekornes sin egen havn, på Ikornnes, til havnen i Ålesund som igjen betjener de viktigste havnene i Europa. Fraktruten på 43 km (23 nautiske mil) blir unnagjort på tre timer, med en hastighet på 7,7 knop.

Fartøyet er 50 meter langt, kan frakte en last på 300 dødvekttonn og er designet fra kjøl og opp for å egne seg best mulig til formålet om autonom drift og nullutslipp. Målet er at fartøyet skal seile uten mannskap, men være overvåket av Massterlys Remote Operation Center (ROC) som er bemannet av sertifiserte navigatører og marineingeniører.