Illustrasjon: Riksrevisjonen

Dårlig styring har gitt mer gods på vei

Det er kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport, mener Riksrevisjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Riksrevisor Per Kristian Foss kritiserer blant annet samferdselsdepartementet

Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei til sjø og jernbane, er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak, konkluderer Riksrevisjonen i en rapport som de la fram tirsdag.

– Veitransporten har økt i volum, og styrket sin samlede konkurranseevne i pris, tid og fleksibilitet. Å få til en overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker, sa Riksrevisor Per-Kristian Foss under fremleggelsen.

Går motsatt vei

Det har helt siden 90-tallet vært et mål å få overført mest mulig langtransport av gods fra vei til sjø og jernbane. Riksrevisjonens undersøkelse for perioden 2010–2015 viser at utviklingen derimot har gått i motsatt retning.

Veitransport av stykkgods på strekninger over 300 kilometer med nærhet til havn eller jernbaneterminal har økt like mye, eller mer, enn transport på sjø og jernbane.

I rapporten får samferdselsdepartementet kritikk for ikke å ha innhentet god nok informasjon til å kunne styre utviklingen godt nok.

- Verken Jernbaneverket, Kystverket eller departementet har satt konkrete resultatmål eller hatt informasjon om hvorvidt tiltak som er satt i verk for overføring av godstransport til sjø og bane, har hatt effekt, konstaterer Foss.