Color Line kan bli først med hybridferge i stort format. Arkivfoto: Color Line

Color Line valgte Wärtsiläs eksosrensesystem

Wärtsilä har fått i oppdrag av det norske cruise- og fergerederiet Color Line å ettermontere fire system for rensing av eksosgass på selskapets ro-pax-ferge «SuperSpeed 2». Kontrakten ble signert i juni og installasjonen forventes gjennomført i forbindelse med dokking av fartøyet våren 2014.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wärtsiläs fire separate Open Loop Scrubber-system skal sikre at fergen oppfyller den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMOs MARPOL Annex VI-bestemmelser, samt EU-direktivet 2055/33/EC. I tillegg har Color Line intensjoner om å installere Wärtsilä-systemet på ytterligere tre av sine skip.

Ved å redusere utslipp av svoveloksider (SOx) og partikler fra avgassene betydelig, vil «SuperSpeed 2» være i stand til å operere uten begrensninger i utslippskontrollområder (Emission Control Areas). Wärtsilä er den første produsenten som har blitt tildelt IMO-sertifikat for eksosrensesystemer av klasseselskapene Det Norske Veritas og Germanischer Lloyd.

- Vi tar miljøspørsmål på alvor. Siden 2009 har alle Color Lines skip hatt et miljøregnskap som spesifiserer utslipp til luft, vann og havner. Vi tror at Wärtsiläs system for rensing av eksosgass vil forbedre innsatsen vår betydelig i arbeidet for bærekraftige operasjoner, sier Jan-Helge Pile, Senior Vice President, Marine Operations, i Color Line.

- Color Line er et selskap som legger stor vekt på miljøspørsmål og som har blitt en foregangsbedrift i sin bransje på dette området. Wärtsilä deler disse ambisjonene, og vi gleder oss til å samarbeide for å sikre full overensstemmelse med nåværende og forventet lovgivning, sier Juha Kytölä, Vice President, Environmental Solutions, i Wärtsilä Ship Power.

«SuperSpeed 2» har kapasitet til å frakte mer enn 1900 passasjerer og 764 biler, eller 117 lastebiler. Skipet seiler fra Larvik i Norge til Hirtshals i Danmark.

Wärtsilä Open Loop Scrubber System

Systemet opererer i en åpen sløyfe og bruker sjøvann for å fjerne svoveloksider (SOx) fra eksosen. Eksosgassen går inn i systemet og sprøytes med sjøvann i tre forskjellige stadier. Svoveloksider i eksosen reagerer med vannet og danner svovelsyre. Kjemikalier er ikke nødvendig ettersom den naturlige alkaliteten til sjøvannet nøytraliserer syren.

Vaskevannet fra systemet blir behandlet og overvåket ved innløpet og utløpet for å sikre at det er i samsvar med alle gjeldende utslippskriterier. Vannet kan deretter slippes ut i sjøen uten fare for skade på miljøet.