Gå til innhold
Annonse
Den elektriske katamaraenen «Brim»  skal kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur, slik at det ikke er behov for store investeringer i havnene. (Illustrasjon: Green Wave Holding AS)
Den elektriske katamaraenen «Brim» skal kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur, slik at det ikke er behov for store investeringer i havnene. (Illustrasjon: Green Wave Holding AS)

Med den elektriske katamaranen «Brim» vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over.

Annonse

Bak selskapet står Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo, begge med erfaring fra turistnæringen. Båten er allerede under bygging hos Maritime Partner i Ålesund, og er planlagt å stå ferdig i løpet av sommeren 2019.

- Vi har gått våre egne veier hva gjelder design og teknologi. Vi mener at dette er den mest fleksible elektriske turistbåten som eksisterer, blant annet fordi vi kan benytte oss av eksisterende lade-infrastruktur i de fleste norske havner, forteller Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen.

Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo
Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo

Overbygget på båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.

- Filosofien vår er at om man skal bygge en elektrisk katamaran, må man gå gjennom hver eneste komponent og gjøre alt så lett som mulig. Der mener vi at vi er kommet ganske langt, sier Larsen-Hakkebo.

Vil vokse

«Brim» skal være 24 meter lang og ta 140 passasjerer. Cruisefarten vil være 8-12 knop, men kunne ha en toppfart tett oppunder 20 knop.

- Vi skal drive båten i turisme og sightseeing-virksomhet i Lofoten om sommeren, og Tromsø om vinteren. Holder hvalen seg i området kan det også bli aktuelt med hvalsafari.

Akkurat nå rigger selskapet seg for salg, og skal om kort tid lansere nye nettsider, for å være klar til å ta i mot turister i begynnelsen av august neste år. Men målet er å bli større.

- Målet er helt klart å bygge flere båter, når vi har fått litt erfaring fra denne. Vi ser at behovet og markedet for denne type båter eksisterer i andre deler av landet. Vi skynder oss sakte, understreker Larsen-Hakkebo

Bærekraftig turisme

Cruisenæringen, og kystturismen har i den siste tiden fått mye negativ oppmerksomhet på grunn av miljøbelastningen den tilfører. Der mener duoen at de kan bidra

- Vi har designet en båt som kan skaleres både opp og ned i størrelse, og kan hjelpe større cruiseskip med å frakte inn passasjerer inn passasjerer inn til de områdene cruiseskipene i fremtiden ikke er ønsket, mener han.

- Vårt mål er å tilby bærekraftig turisme, og bruke «Brim» som en plattform for miljøengasjement og læring om havet, avslutter Larsen-Hakkebo

 

Annonse