Bygger spesialskip for fenderhåndtering

Skaugen Petro Trans har bedt et dansk konsulentselskap designe et nytt spesialfartøy for transport av store fendere som brukes ved omlasting av råolje i Mexicogulfen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De største tankskipene kan ikke gå helt inn til raffineriene, og må derfor laste om oljen til mindre tankskip i åpen sjø. Dette krever solid avfendring. Der er derfor behov for et eget hjelpefartøy som medbringer fendere og slangeutstyr for operasjonen. Det danske ingeniørfirmaet som har fått oppgaven med å designe fartøyet er Grontmij/Carl Bros (Marine), melder avisen Søfart. Skaugen Petro Trans, som eies 50/50 av I.M. Skaugen og Teekay, har ikke villet basere seg på et hyllevare-design, og har derfor bedt danskene komme opp med spesialtilpasset skip for formålet. Og det har danskene gjort.

Det nye fartøyet er konstruert svært smalt, der bredden er tilpasset transport av megafendrene på 9 x 2,4 meter på akterdekket, fire stykker liggende etter hverandre. I tillegg er det plass til de spesielle transfer-slangene som tankskipene benytter til ship-to-ship-operasjonen. På fordekket er det også plass til et antall mindre fendere. Fartøyet er også utstyrt med en 70 tonns vinsj til å håndtere fenderne, samt fire fortøyningsvinsjer, shark jaws, etc. Videre er ballastsystemet designet slik at fartøyet hurtig kan få hevet og senket akterskipet. Overbygget gjør ikke mye av seg, men broen er designet slik at det blir full 360 graders utsikt. Fremdriften besørges av to høyhastighets motorer hver på 1.200 kW og to vendbare propellere. Farten blir vel 14 knop og rekkevidden 5000 nautiske mil. Besetningen vil telle opp til 14 personer. Skaugen Petro Trans er nå i ferd med å innhente tilbud på selve byggingen. Hvor det blir, er derfor foreløpig uvisst. Det er antatt at byggingen først vil komme i gang i 2008, med levering i 2009.