Arksen 85 “Project Ocean” bygges med aluminium fra Hydro. Foto: The Boundary

Bygger forskningsskip i aluminium fra Hydro

Det britisk-baserte oppdagelsesselskapet Arksen har valgt aluminium som det viktigste byggematerialet i utviklingen av en ny standard for bærekraftig design av båter. Partnerskapet med Hydro gir Arksen tilgang til lavkarbon-aluminium og ekspertise i bruk av aluminium

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Partnerskapet med Hydro gir Arksen tilgang til både valset og ekstrudert aluminium for marint bruk, samt Hydros erfaring og kompetanse med å utvikle kostnadseffektive løsninger for marin industri, heter det i en pressemelding.

Dette hjelper Arksen med målet om å utvikle en flåte med mer bærekraftige fartøy som er egnet for forskning og bevaring av verdenshavene. Aluminiumet i Arksens prosjekt er laget av en kombinasjon av prosessskrap og resirkulert aluminium, kombinert med primæraluminium. Dette gir aluminium med et lavt karbonfotavtrykk, produsert med fornybar energi.

- Arksen har som mål å forbedre sjøfartsindustriens bærekraftsstandarder og utvikle verdens største private flåte av forskningsfartøy. Dette er muliggjøres gjennom aktivitetene til den ideelle organisasjonen Arksen Foundation, sier Olly Hicks, administrerende direktør i stiftelsen og en kjent eventyrer.

Olly Hicks, administrerende direktør for Arksen Foundation. Foto: Arksen Foundation

Leveres i 2022

Det første fartøyet, Arksen 85 "Project Ocean", bygges ved Wight Shipyard på Isle of Wight i Storbritannia, der de har ekspertise på å bygge skip i aluminium. Byggingen startet i oktober 2020 ferdigstillelse er planlagt våren 2022.

Når fartøyet blir sjøsatt, vil det delta i forskningsoppdrag til havs, samt være til stede ved sjøfartsmesser og vises fram ulike steder de kommende årene.

Hydro leverer både valset og ekstrudert aluminium til fartøyet som er sterkt, men samtidig lett og korrosjonsbestandig. Det gjør aluminium til ideelle materialer for marine applikasjoner.

- Hydros kunnskap og erfaring har gjort det mulig for oss å bedre forstå materialfordelene både for fartøy og for miljø, sier Hicks.

Få båter resirkuleres

- Vi er imponert over hvordan Hydro samarbeider med sine partnere for å levere smartere løsninger og for å belyse hva som bør velges av materialer i bransjen. Dette er også noe vi også vil hjelpe til med å få videre fram, sier han.

- Hydro er aluminiumsselskapet med de beste løsningene og sterkest kunnskap innen marine applikasjoner, sier Hilde Kallevig, leder for merkevare og markedsføring i Hydro.

- Vårt partnerskap med Arksen og deres stiftelse er en del av vårt samarbeid med fremtidsrettede selskaper som beveger seg i en mer bærekraftig retning. Det gjør vi for å kommunisere viktigheten av materialvalg og design i det globale skiftet mot en mer sirkulær økonomi, sier Kallevig.

Hydro gikk inn i samarbeidet tidlig i prosjektet for å gi Arksen innsikt i hvordan man kan optimalisere aluminiumskonstruksjonene og samtidig designe for gjenvinning.

- Bare en liten andel av båtene i Europa resirkuleres. Prosjekter som dette fra Arksen er et skritt i riktig retning for potensialet for gjenvinning av materialer i marin sektor. For dette prosjektet har vi levert Hydro Njørdal, en legering som er sterkere og mer holdbar enn andre aluminiumslegeringer. Det tillater også en nyskapende lettvektsdesign som reduserer energiforbruket, sier Hydros britiske salgssjef David Goddard.