Bulker på grunn i Langesund

Kinesisk eide (Cosco) / Panama flagg bulk carrier Full City på 26.758 dwt bygget 1995 i Japan grunnstøtte utenfor Langesund etter maskineriproblemer. Skipet har fått skader i skroget, tar inn vann og lekker olje. Bølgehøyden er har vært 5-6 meter i området noe som gjør redningsoperasjonen vanskelig. 16 av mannskapet på 23 er hentet i land.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bulker på grunn i Langesund

Kinesisk eide (Cosco) / Panama flagg bulk carrier Full City på 26.758 dwt bygget 1995 i Japan grunnstøtte utenfor Langesund etter maskineriproblemer. Skipet har fått skader i skroget, tar inn vann og lekker olje. Bølgehøyden er har vært 5-6 meter i området noe som gjør redningsoperasjonen vanskelig. 16 av mannskapet på 23 er hentet i land.

Mannskapet som er igjen, forsøker å begrensen lekkasjen. Både kystvakten og et Sea King-helikopter er klar til å gripe inn dersom situasjonen forverrer seg.

Media forteller at “båten er lastet med olje”, men siden det er en bulker er det nok bunkersolje av type tungolje det er snakk om.

Kystvaktskipet Nornen er på stedet, og Kystverket opplyser at det interkommunale utvalget mot akutt forurensing i Telemark og Vestfold er mobilisert. Oljevernutstyr fra det statlige depotet i Kragerø er på vei til havaristedet. I tillegg er Kystverkets overvåkningsfly på vei for å skaffe en oversikt fra luften. Kystverkets Oljevern 03 er ventet til området i morgentimene.

Mannskapet er også kinesisk. Skipet har IMO nr. 9073672. Hovedmotor er en Mitsubishi på 7.200 hk. Bunkerskapasitet er 1.196 tonn, men det vites ikke om båten var fullbunkret.