Brunvolls salgskorps har gjennom flere år arbeidet målrettet inn mot det viktige shuttletank markedet. Her representert ved (f.v.) Anders Ulvestad, John Sjåholm og Per Olav Løkseth som fronter et par thrusterseksjonerFoto: Jørgen Eide/Brunvoll AS

Brunvoll sikrer seg nok en kontrakt

På kort tid, og tross pågående pandemi, har Brunvoll sikret en tredje storkontrakt på leveranse av thruster-systemer til såkalte DP2 Shuttle Tankere som skal operere blant annet ved hjelp av dynamisk posisjonering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne gangen er det igjen Samsung Heavy Industries i Sør-Korea som har bestilt komplette thruster-systemer for bygging av ytterligere tre DP2 Shuttle Tankere for en stor leverandør av sjøtransport til den internasjonale oljeindustrien.

- Vi har opplevd en boom i bygging av disse tankere de to siste årene, og har nå sikret oss leveranser til hele 21 skip i samme kategori i denne perioden. Våre leveranser innenfor dette segmentet strekker seg til utgangen av 2021 på de ordrene vi nå besitter og det gir oss god forutsigbarhet for vår produksjon ved Brunvolls fabrikk i Molde i samme periode, skriver selskapet i en pressemelding.

De foteller videre at de la stor vekt på å ha egne ressurser tilstede i Sør-Korea under pandemiperioden i vinter, noe som ga selskapet enda større tillit hos både rederier og verft.

- Vi har hele tiden vært opptatt av å følge myndighetenes råd og ivareta våre medarbeidere i produksjonen og på ettermarked. Etter nøye vurderinger har vi hatt noen få servicemedarbeidere på oppdrag i Sør-Korea i inntil tre måneder som er maksimum opphold på turistvisum. Disse har fått god oppfølging av våre lokale representanter som også er viktige brikker i tillitsforholdet til våre kunder. 

Illustrasjonen viser den opptrekkbare thrusteren som inngår i leveransen. Denne veier 80 tonn inkludert elektromotor på toppen og har en høyde i utstrakt posisjon på 12,7 meter. Illustrasjon: Brunnvoll AS.

Det beste halvåret siden 2012

Det har vært en svært utfordrende tid for hele verden så langt i 2020 som følge av den pågående pandemien, det har Brunvoll fått merke i begrensingene det har lagt på aktiviteten. På tross av dette, og samtidig som hele verden har vært preget av massive restriksjoner, har Brunvoll opplevd det beste halvåret med ordreinntak på nysalg siden 2012. 

- Hardt arbeid over tid, har gitt oss en unik posisjon som den foretrukne samarbeidspartneren på systemleveranser innenfor Shuttle Tanker-segmentet. Det har nok en gang gitt oss uttelling, i form av den tredje store kontrakten på bare noen måneder. Det gjør oss trygg på at vi leverer det kundene forventer, og at vi kan være en solid aktør i dette markedet i lang tid fremover, sier Kåre Øyvind Vassdal, administrerende direktør i Brunvoll Group.

De tre siste Shuttle Tankerne SHI som nå er satt i ordre er på 153 000 dWt og har en lengde på 279 meter. Under lasting og lossing blir fartøyene operert ved hjelp av dynamisk posisjonering, og posisjoneringen er sikret av to tunnel thrustere og tre opptrekkbare azimuth thrustere på totalt 13 500 kW (18 360 HK). 

- Vi er sikre på at våre systemløsninger for både fremdrift og manøvrering er optimalisert for neste generasjon DP2 Shuttle Tankere, som alle er bygget etter strenge miljøkrav. Vi fokuserer på bærekraft i fremstillingen av våre produkter, noe som resulterer i lavere energiforbruk og lavere utslipp for operatøren av disse fartøyene. Bærekraft er også viktig for rederier og operatører. Brunvolls produkter gir god forutsigbarhet gjennom sin kvalitet og dermed lave levetidskostnader, noe som blir høyt verdsatt, sier Per Olav Løkseth, markedsdirektør i Brunvoll-konsernet i en kommentar.