Brannøvelse på hurtigruteskipet «Nordstjernen» avslørte svikt

I forrige uke ble det holdt brannøvelse ombord i hurtigruteskipet «Nordstjernen». Øvelsen avslørte alvorlig svikt i varslingssprosedyrene. Det gikk én time og femti minutter fra brannalarmen gikk ombord i skipet, til brannmannskapene var ombord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brannen ble varslet over Florø radio mens skipet befant seg mellom Ålesund og Molde. Om bord var rundt 70 passasjerer, for det meste tyskere, og et mannskap på 30.
Dette var en såkalt RITS-øvelse, (redningsinnsats til sjøs), der spesialtrente brannfolk fra Ålesund bordet «Nordstjernen» i fart. Kommunikasjonsproblemene oppsto et sted mellom Florø radio, Hovedredningssentralen på Sola og Ålesund brannvesen. Dette førte til at brannfolkene fra Ålesund ikke kom seg fra kai med redningsskøyten før det var gått nærmere en time. Det er alt for lang tid.
Det fins spesialtrente brannfolk i Bergen, Ålesund, Bodø og Tromsø, som kan rykke ut og slokke skipsbranner. Men siden det kan ta lang tid før de når frem, må skipene i første omgang stole på egne mannskaper, og den treningen de får.
Øvelsen på «Nordstjernen» var planlagt i lang tid, og det var spesielt å ha en øvelse ved Ålesund så kort tid etter «Nordlys»-brannen. Øvelsen skilte seg heller ikke så mye fra skrekkscenariet på «Nordlys». Fra «Nordstjernen» ble det varslet brann i mannskapsseksjonen på nederste dekk, med kraftig røykutvikling og at en person var savnet.
Etter at «Emmy Dyvi» nådde igjen hurtigruten gikk det bare femten minutter fra brannfolkene var ombord til brannen var slokket, det savnete funnet og tatt under behandling.
Se video fra øvelsen.