Tre fornøyde menn på Maersk Integrator: Tonny Lemqvist (t.v.), Morten Hyvik og Mikal Thormodsen. Foto: Eva Sleire/Statoil

Borestart på Gina Krog-feltet

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Boringen av den første produksjonsbrønnen på Gina Krog-feltet er i gang, bare åtte dager etter at boreriggen kom til feltet i Nordsjøen.

Boringen startet 20. juli like etter klokka 18.00. Boreriggen Maersk Integrator skal ligge på feltet og bore brønner til et stykke ut i 2019.

– Vi skal bore og sette ti lederør (conductor) på 30 tommer først, så borer vi toppseksjonen på seks brønner. Planen er at to til tre brønner skal være boret inn i reservoaret før plattformdekket kommer fra Sør-Korea, sier boreleder Tonny Lemqvist.

2015 er et svært travelt år for Gina Krog feltutviklingsprosjekt, og milepælene er mange. Lørdag 11. juli var installasjon av stålunderstell og forboringsmodul ferdigstilt, og tungløftefartøyet Hermod kunne forlate feltet.

Dagen etter kom riggen Maersk Integrator til feltet for å koble seg opp til forboringsmodulen og  gjøre seg klar til boring.

Maersk Integrator er en av verdens største jack up-rigger, og helt ny. Den ble bygget ved Keppel FELS i Singapore, og ble levert en måned før  tiden - uten HMS-hendelser.

Mikal Thormodsen har ledet inntaket av riggen og fulgt opp byggingen på vegne av Statoil i Singapore. Han begrunner suksessen med godt samarbeid: – Vi har vært flere involverte parter med ulike jobber og ulikt ansvar, men vi har hatt et felles mål: Få riggen klar til å starte boreoperasjoner på feltet sommeren 2015.

Det er ikke uvanlig at nybygg er forsinket, og ofte må rigger ha verkstedopphold  i Norge en periode før de kan gå til felt og starte jobben. Gina Krog-prosjektet valgte imidlertid å sette klare, ambisiøse mål og være optimister.

– Riggen kom til Norge i april, og Maersk gjennomførte de siste testene og klargjøringen i Åmøyfjorden utenfor Stavanger, men uten at riggen trengte å gå til kai. Vi har også fått om bord alt tredjepartsutstyret i tide. Det har ikke vært lett, men vi fikk det til, sier Morten Hyvik, prosjektleder for Gina Krog boring og brønn.

Maersk leverte riggen innenfor de fastsatte tids- og kostnadsrammene – uten HMS-hendelser. – Nå regner vi med at den gode trenden fortsetter og at vi får levert sikre og effektive boreoperasjoner. Riggens design legger til rette for dét, sier Hyvik.