Bolsønes Verfts største nybygg levert til Danmark

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: D.s - A.s Progress, København, overtok i slutten av oktober sitt nye skip M/S «Betty Nielsen» fra Bolsønes Verft, Molde. Dette var verftets byggnr. 228 og det største som er bygget ved Bolsønes Verft.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet ble døpt ved storkaien i Molde, og gudmor var fru direktør Ottesen. Rederiet var representert ved direktør Breum Sørensen og styremedlem, direktør S. A. Ottesen, og verftets representant var verftseierne Arne og Odd Grønningssæter. Før overleveringen gikk fartøyet fartsmilen i Storfjorden og gjennomsnittsfarten ble 13,7 knop.

«Betty Nielsen» er et singeldekket lasteskip med maskineri og innredning akterut, og er bygget til klassen i Det Norske Veritas + 1A1, Is C, EO, HC og forsynt med timber fribord. Det er bygget for fart på alle hav og oppfyller Det Danske Skibstilsyns fordringer, såvel som Solas 1960, og dessuten utrustet for fart St. Lawrence Seaway og Panama Canal.

Fartøyets dimensjoner er:
Lengde o.a. 90,30 m
Lengde p.p. 82,00 m
Bredde p.s. 15,00 m
Dybde i riss 6,12 m

Skipets dødvekttonnasje er ca. 3000 tonn, 1599 br.t. og lasteromskapasiteten er ca. 156 000 cub.ft.

Hovedmotoren er en MaK på 1999 BHK v/250 o/min. direkte koblet til et Hjelset vripropellanlegg. Hjelpemaskineriet består av to tyske dieselmotorer, hver på 258 HK ved 1500 o/min., direkte koblet til generatorer på 200 kVA, foruten ytterligere en dieselmotor på 100 HK direkte koblet til generator på 50 kVA. Styremaskinen er en Tenfjord.

Luftkondisjonerings- og ventilasjonsutstyret er fra Ventilator A.s., og fyrkjelen er en Nordic med ytelse 120 000 kcal/time med høytrykks forstøvningsbrenner og automatikk.

Verftet

Verftet ble etablert som Bolsønes Skibsbyggeri & mekanisk verksted i 1892 av Nils Knutsen Bolsønes, og den første beliggenheten var på Bolsøyneset på Bolsøya i Moldefjorden. Til å begynne med bygde verftet seilbåter, men leverte allerede i 1902 skroget til den første motorbåten i Romsdal.

I 1905 kjøpte Bolsønes tomt på Fuglsetneset på fastlandet, og flyttet virksomheten dit. I 1915 tok sønnene hans over og gjorde det om til et aksjeselskap. På begynnelsen av 1920-tallet kom verftet i økonomiske vanskeligheter, og i 1925 overtok Bernhard Grønningsæter verftet. Han endret navnet til Bolsønes Verft, og drev det videre som privateid selskap. I 1953 ble det siste fartøyet med treskrog levert, og verftet bygde etter dette skip med stålskrog frem til konkursen i 1984.

Etter at det ble slutt på nybyggingen, ble størstedelen av verftsområdet gjort om til næringsområde, mens service-virksomheten startet opp igjen i to slipper med tilhørende kraner og bygninger. De nye eierne dannet et aksjeselskap og videreførte Bolsønes Verft-navnet. I 2010 kjøpte Fjord1 Bolsønes Verft for å utføre vedlikehold og reparasjoner, både på egne fartøy og for eksterne kunder
(Kilde: wikipedia)

Av dekksutrustningen vil man først og fremst legge merke til den langskipskjørende portalkranen med roterende overdel.. Denne representerer en dekkskrantype som får stadig økende anvendelse på moderne skip, og av tekniske data kan nevnes: Kranen er svingbar 360 grader, løfteevnen er 10 tonn, arbeidsradius er inntil 18 m, portalens sporvidde  12 m og portalens kjørelengde er 35 m. Det øvrige hydrauliske dekksmaskineriet er fra Hydraulikk Brattvaag, og ellers finnes bl.a. 2 sett lasteromsluker for hydraulisk/mekanisk drift.

Fartøyet er meget godt og hensiktsmessig bygget og innredningen smakfull og holdt i vakre farger. Rommelige spisemesser for offiserer og mannskap er hyggelige og vakkert innredet. Rederiet var meget godt fornøyd med det gode og vakkert utførte arbeidet og med skipet som helhet.

Etterskrift:

M/S «Betty Nielsen» fikk en omflakkende tilværelse med flere funksjoner i sin tid. Fra fast leser i Danmark har Skipsrevyen mottatt følgende fakta:

Solgt fra Danmark allerede i 1976 og skiftet navn til «Petrola 80»
Eier og registreringshavn ikke kjent.
Nytt navn 2004: «Georgius T». Eier og reg.havn ukjent.
Nytt navn 2005: «Sveti Juraj». Eier og reg.havn ukjent.
Nytt navn 2008: «Serena-B». Registrert i Sierra Leone.
Nytt navn 2010: Registrert i Georgia.
Nytt navn 2015: «Makkah». Eier og reg.havn ukjent.
Nytt navn 2015: «Mastoorah». Registrert i Togo
Nytt navn 2015: «Albaraka II».
Ombygget til frakt av levende dyr, sannsynligvis i 2015.
Ingen kjente opplysninger om seilaser etter 2015.Kan være forlist eller hugget opp.
(Kilde: Jan Olav Knutsen, Hirtshals)