Nye "Østerfjord" skal overleveres i juni 2021. Illustrasjon Marin Teknikk

- Blir lettere for alle om bord

Olav O. Østervold er stolt over endelig å kunne annonsere at rederiet skal bygge nytt.  - Det vil bli lettere for alle om bord, sier han til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

“Østerfjord” blir en 67 meter lang og 14,6 meter bred kombinert line- og snurrevadbåt. Marin Teknikk AS står for design- og engineering og tyrkiske Tersan skal både bygge og utruste fartøyet.. 

“Østerfjord” blir den største i sitt slag som hittil er bygget, men prislappen vil ikke Østervold ut med. 

- Vi får nyebåten overlevert i juni 2021. Inntil da skal vi fortsatt bruke gamlebåten, forteller Olav Østervold til Skipsrevyen.

Mange nyvinninger

I en pressemelding fra Marine Teknikk heter det at fartøyet bygges med et energibesparende hybrid fremdriftssystem med batteripakke. Fiskefartøyet har forskjellige driftsprofiler og det er da viktig og «tune» inn motorer, propeller og thrustere riktig for å oppnå redusert brennoljeforbruk og utslipp av miljøskadelige gasser. Det er derfor lagt stor vekt på best mulig design og systemer for å oppnå et svært miljøvennlig skip. 

"Østerfjord" skal bygges ved Tersan Ship Yard i Tyrkia og være klar for levering i juni 2021. Illustrasjon: Marin Teknikk AS

Fartøyet får en komfortabel innredning for 23 personer. Autoline-systemet har en kapasitet på omkring 76 000 krok, full snurrevad-utrustning, og automatisert filet- og HG prosesserings fabrikk. Det er høy fokus på skånsom håndtering og prima kvalitet på fiskeproduktene. Fabrikken er også rigget for å ta best mulig vare på restråstoff. Logistikken fra fangsten kommer ombord til den blir ferdig levert på paller ved kai er nøye planlagt for å bevare best mulig kvalitet og redusert lossetid i havn. 

- Vi ønsker å ta med oss så mye som mulig av restråstoffet for levering i land. Helst alt, sier Olav Østervold.

Norsk utstyr

Det blir flere anerkjente leverandører fra Norge som får levere utstyr til fartøyet. 

Rederiet har inngått kontrakt med Tersan Shipyard om bygging av fartøyet som er planlagt for levering i andre kvartal 2021. Dette blir det sjette fartøyet av MT-Design som bygges ved Tersan. 

Salgsdirektør Richard Gjerde påpeker at dette er en svært gledelig kontrakt i et krevende marked.

- Vi har jobba tett med Olav Østervold og familien siden seinhøsten 2017 og føler at dette er en annerkjennelse av arbeidet vårt med å tegne trygge, funksjonelle, miljøvennlige og kosteffektive fiskefartøy som er spesialtilpassa til det dyktige rederiet sine behov, sier han.