- Det er forkastelig, det som nå foregår, sier tidligere mannskapsjef Frode Folkestad. Foto: Rederifoto.

- "Blårussen" ødelegger rekruttering til maritim industri

-Det er forkastelig det som nå foregår, sier tidligere mannskapssjef Frode Folkestad. - “Blårussen” ødelegger rekrutteringen i maritim industri.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi ender opp med folk som aldri har vært ombord på ett skip. Det sier Frode Folkestad, tidligere mannskapssjef i Rederiet Harald Sætre AS og før det, assisterende Mannskapssjef i Green Management AS. Han reagerer sterkt på det han omtaler som “blårussen,” som bare er interessert i billig arbeidskraft. Han fremhever det familieeide rederiet som han selv arbeidet i gjennom åtte år som mannskapssjef, som et eksempel på det motsatte. - Vi driftet den gangen åtte godsbåter med fullt norsk mannskap for Nor Lines, sier Folkestad. Dette rederiet foretok også utflagging i sluttfasen av min arbeidsperiode, sett med mine og andres øyne, som det mest mislykkede i norsk kystfart.

Driver lønnsomt med nordmenn ombord

- Hvordan skal det gå dersom vi ikke lenger satser på norske sjøfolk? Vi får få eller ingen med erfaring fra sjøen til og jobbe i maritim industri. Du ser bare på Sjøfartsdirektoratet. Der har vi dag en «overvekt» av teoretikere som aldri vært ombord på et skip. Hvilken erfaring har disse til og finne praktiske løsninger ombord. Da nytter det ikke med «blåboka». Det finnes heldigvis eksempler på kystrederier som klarer å drive lønnsomt med norske sjøfolk ombord, sier Folkestad. Det er ett par trønder-rederier og ett Austervoll-rederi som driver med overskudd og som er flinke til å rekruttere nordmenn.

Ikke synd på rederne.

-Er det riktig av politikerne våre å la 700 arbeidsplasser forsvinne til utlandet i Color Line, mens rederiet går med store overskudd? spør Folkestad. Det virker som det er så synd på rederne, men det er ingen redere i Norge med tomme lommer. Color Line er ett gyllent eksempel på at Erna & Co., lar seg lure tril lrundt, sier Folkestad. Det nokså naivt og gi tillatelse til utflagging i den tro at resten av de norske Color Line ansatte blir beholdt.

Bare “blåruss” i mediene

-Utfordringen er at det bare er «blårussen» / økonomene som kommer fram i mediene, sier Folkestad. Hvorfor intervjuer ikke dere journalister vanlige sjøfolk og hører hva de mener om saken, og hvorfor stilles det ikke ett kritisk spørsmål til politikere og redere om dette? spør Folkestad. Bare spør teknisk personell i rederier. Den dagen økonomene overtok rederikontorene startet nedoverbakken, i jakten på «kjappe» fortjenester. Oppfordringen min er kort, stå opp for norske sjøfolk og innse hvilken ressurs de er med sin lange erfaring på sjøen, slutter Folkestad.