Bergen er Nordens største sjøfartsby, og mangler slett ingen høvdinger. Men kanskje de vil bruke pengene sine til annet enn gaveprofessorater?

Bergen som sjøfartsby: Hva er egentlig problemet?

I det siste har Maritimt Forum Bergensregionen, godt assistert av BI-professor Torger Reve, klart å hvirvle opp masse støv om problemene i det maritime næringslivet i bergensregionen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Og det er ikke måte på problemer: Bergen mangler høvdinger som kan tale regionens sak, aktørene i maritim sektor samarbeider ikke, næringen er ikke synlig nok, det er angivelig mangel på kompetanse og næringen er ikke engasjert nok. Det har fått Maritimt Forum Bergensregionen til å utarbeide en ny strategi, som angivelig skal få næringen ut av uføret.

Problemene – og den nye strategien – ble presentert på et seminar i regi av Maritimt Forum Bergensregionen med ca. 80 tilstedeværene i Grand Selskapslokaler i Bergen i forrige uke, med professor Torger Reve som hovedattraksjon. Professoren har tidligere vært ivrig talsmann for de såkalte økonomiske klyngeteoriene, gjerne fremstilt som et hjul med navet i midten. Navet er synonymt med en kjernebransje – rederiene i den maritime klyngen – som er helt sentral for alle de andre tilknyttede bransjene – spilene i hjulet, om man vil. Eller lokomotivet som trekker alle vognene i toget, er et annet bilde.
Men nå er det ikke lenger rederiene som er navet i professor Reves presentasjoner. Nå er det kunnskap som er navet. Eller “knowledge hub”, som det heter på fint. I følge Reve vil det gå ad undas med det maritime miljøet i Bergen uten tilstrekkelig satsing på kunnskap. Bergen har forsømt seg når det gjelder å satse på kunnskap. Byen er blitt akterutseilt, slår han fast i store oppslag i Bergensavisen. Se bare på Trondheim, Ålesund og Haugesund, hva disse byene har fått til på kunnskapssektoren. Nei, i Bergen står det dårlig til.
Hva må vi så gjøre med dette? Maritimt Forum Bergensregionen iler til og foreslår opprettelsen av et maritimt college i Bergen, noe som er like dødfødt som da den samme organisasjonen foreslo opprettelsen av en maritim høyskole i Bergen på midten av 90-tallet. Såvidt vi forstår skal et maritimt college favne alle – eller kanskje bare noen disipliner – det er uklart - innen maritim virksomhet, noe som det ikke er snev av fornuft i, mens fagkretsen i en maritim høyskole skulle begrenses til det de andre fire maritime høyskolene her i landet driver med. Noe som langt på vei allerede ivaretas av Bergen Maritime Videregående/tekniske skole på en utmerket måte. Både den gang og nå.
Men hva er egentlig problemet? Maritimt Forum Bergensregionen og Business Region Bergen har selv dokumentert at det fins 27 ulike bergenske institusjoner som tilbyr kompetanse som er relevante for ulike deler av det maritime næringslivet. Men det vil gjerne være slik at utdanningstilbudene også kan være relevante for andre typer næringer. For eksempel er logistikkutdanningen like relevant for landeveistransport som for sjøtransport. Derfor er det en håpløs tanke å samle alle eller noen av disse utdanningene i én institusjon.
Igjen – hva er egentlig problemet? Bergen har da klart seg utmerket som sjøfartsby i mer enn hundre år. Byen har noen av landets mest lønnsomme rederier, som aldri har bedt om hjelp fra Reve eller andre teoretikere. Bergen er verdensledende på sjøforsikring, og har sterke miljøer innen megling, finans, sjørett, økonomi, medisin, utstyrsproduksjon, skipsbygging, -reparasjon og –vedlikehold, you name it.
Selvfølgelig har man ingen garanti for at det vil fortsette slik i fremtiden. Men er det noe det maritime næringslivet i Bergen har vist at det kan, så er det evne til omstilling. Samt vilje til å ta risiko. Uten hjelp fra teoretikere.
Professor Reve arbeider for tiden med et nasjonalt kunnskapsinitiativ, som det heter, der målet er å satse på forskning og innovasjon som nøkkelen til en lysende fremtid for maritim virksomhet. Målet er å få 20 gaveprofessorater. Det er i dette lyset man må se budskapet i hans presentasjoner. Avskallet alle fine ord og vendinger går budskapet ut på å få rike rederier til å gi penger til disse professoratene. Forskning og utvikling er blitt en industri i seg selv, men den er ikke særlig lønnsom. For staten er gniten med forskningspengene. Derfor må næringslivet trå til. Det har de vært flinke til i Oslo, Trondheim, Ålesund og Haugesund. Men ikke i Bergen. Derfor mangler Bergen høvdinger.
Stig Ottesen