Gå til innhold

Bakkafrost har bestilt hel-elektrisk arbeidsbåt

En kontrakten om bestilling av helelektrisk arbeidsbåt ble signert på Bakkafrosts hovedkvarter på Glyvrar nylig. Foto: Bakkafrost
En kontrakten om bestilling av helelektrisk arbeidsbåt ble signert på Bakkafrosts hovedkvarter på Glyvrar nylig. Foto: Bakkafrost

Bakkafrost og MEST Shipyard har signert en kontrakt om bygging av en helelektrisk arbeidsbåt. 

Arbeidsbåten er utelukkende basert på elektrisk strøm fra batterier og vil bli ladet i timevis med maksimal "grønn" kraftproduksjon. Kontrakten ble signert på Bakkafrosts hovedkvarter på Glyvrar, melder selskapet i en pressemelding.
 
Regin Jacobsen, administrerende direktør i Bakkafrost, er fornøyd med signeringen av kontrakten.
 
I Bakkafrost har vi et mål om å redusere klimagassutslippene våre med 50 % innen 2030. Vi setter oss kontinuerlig ambisiøse mål når det gjelder  miljøpåvirkningen, og ser derfor kontinuerlig etter visionære prosjekter som bidrar til den grønne overgangen. Med dette prosjektet håper vi å inspirere og gi viktig kunnskap til bransjen. Skip og båter spiller en viktig rolle på Færøyene, og det er også i denne sektoren vi finner det største potensialet for å redusere de samlede færøske klimagassutslippene. Vi håper at dette prosjektet vil inspirere industrien til å starte den grønne overgangen til maritim sektor, sier Jacobsen i en pressemelding.
 
Prosjektet med å bygge en helelektrisk arbeidsbåt er et resultat av det færøske presidentskapet i Nordisk ministerråd og er en del av et større prosjekt som tar sikte på å finne energiløsninger som utnytter produksjon av energi i avsidesliggende områder på en mer bærekraftig måte.
 
Det færøske energiselskapet SEV deltar i prosjektet ved å tilby et system som sikrer at arbeidsbåten blir ladet på en mest bærekraftig måte.
 
Byggingen av arbeidsbåten forventes å være ferdig i desember 2021.