Arctic Seaworks kontraherer arbeidskatamaran

Entreprenørselskapet Arctic Seaworks fra Hammerfest har tildelt kontrakt til Pipe Systems Engineering (PSE) i Gursken på bygging av en arbeidskatamaran av typen SK2300III.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er Skipskompetanse i Måløy som har designet fartøyet som er utviklet i nært samarbeid med rederi og verft. Skipskompetanse skal også levere komplett produksjonsunderlag for fartøyet. Fartøyet skal bygges ved PSE sitt anlegg i Haugsbygda, og skal leveres i juni 2012.
Fartøyet er en moderne kombinert Dykker /ROV - Arbeidskatamaran som skal benyttes i Arctic Seaworks sine operasjoner langs kysten. Fartøyet, som har innredning for ni personer, får en lengde på 14,9 meter og en bredde på 12 meter. Arbeidsdekket på ca. 100 m2 får en lastekapasitet på opp imot 100 tonn.
Fartøyet får to fremdrifts motorer hver på ca. 700 hk, i tillegg til to motoraggregat på 40 kW. Dette vil gi en bollard pull på rundt 18 tonn. Videre skal det monteres to kraner på henholdsvis 145 og 65 tonnmeter i tillegg til en tauevinsj på 80 tonn. Fartøyet får også system for Dynamisk Posisjonering.
Med disse kapasitetene blir dette Norges største servicekatamaran i sin klasse, noe som vil sikre Arctic Seaworks et vesentlig konkurransefortrinn i markedet. Langtidsfinansiering av fartøyet er skaffet gjennom DNB Nor i Hammerfest.
Hos gamle Longva Mek.
PSE forteller i en pressemelding at man setter stor pris på den tillit Arctic Seaworks viser gjennom plasseringen av dette byggeoppdraget. Oppdraget er en viktig milepæl i PSE sin strategi om å utvikle seg som en leverandør av mindre fartøy, samtidig som en tar opp igjen skipsbyggingsaktiviteten i lokalene til tidligere Longva Mek. Verksted i Haugsbygda.