Emilie Clarice Scäffer.

Ap vil score billig politisk poeng på sjøfolka

- Ap vil score billig politisk poeng på norske sjøfolk, sier Emilie Clarice Schäffer (H) til Skipsrevyen, etter at Terje Aasland løftet Color Line saken opp i Stortinget. – Forkastelig av regjeringen! Vi er sjøfolkas parti, sier Aasland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Regjeringens løsning berger arbeidsplassene til norske sjøfolk, men det kan også medføre at opptil 700 ansatte på Kiel-fergene mister jobben. Det sier Emilie Clarice Schäffer (H) til Skipsrevyen.  Hun hevder at Ap vil score billig politisk poeng på norske sjøfolk, etter at Terje Aasland løftet Color Line saken opp i Stortinget.

Color Line slet med lønnsomheten, og de to foregående års overskudd endrer ikke på de langsiktige prognosene, sier Emilie Clarice Schäffer. Color Line vurderte å flagge ut hele flåten, og sette inn mannskap med et lønnsnivå som gjorde virksomheten lønnsom på lengre sikt.

-Forkastelig av regjeringen

- Dette er ikke billig retorikk, sier Terje Aasland. Det er et oppriktig engasjement fra Arbeiderpartiet for de norske sjøfolka. Vi mener det er forkastelig av regjeringen og helt feil å prioritere slik de nå gjør når fergeselskapet går med flere hundre millioner kroner i overskudd og så sette norske sjøfolk i land. Høyre har alltid vært offiserenes parti. Vi har alltid vært sjøfolkas parti, sier Aasland.

Riktig at Ap støttet NIS

Arbeiderpartiet har også fått kritikk fra sjøfolk som hevder at det var arbeiderpartiets regjering som innførte “totariffordningen” ved opprettelsen av NIS og dermed åpnet for norske og utenlandske arbeidsvilkår på norske skip.

-Det var FRP som var et av de første partiene som foreslo å opprette et norsk internasjonalt skipsregister, og det er riktig at Arbeiderpartiet støttet opprettelsen av NIS, sier Aasland. Tanken var at dette skulle føre til å beholde flere norske sjøfolk om bord. Alternativet ville være at norske skip som kun var internasjonalt eksponert hadde blitt flagget om til andre stater, sier Aasland.

Fått sterk støtte fra norske sjøfolk

- Jeg har fått sterk støtte fra norske sjøfolk for å ha tatt opp denne saken, sier Aasland. Jeg er egentlig litt overrasket over hvor bredt og sterkt denne saken engasjerer. Det viser bare hvor viktig denne saken er for norske sjøfolk, sier Aasland. 

Vil berge norske arbeidsplasser for sjøfolk

-Regjeringens løsning berger arbeidsplassene til norske sjøfolk, men det kan også medføre at opptil 700 ansatte på Kiel-fergene mister jobben, sier Schäffer. Og uansett hvordan man snur og vender på det, så er det ikke særlig festlig å skulle ofre 700 sjøfolk for å berge resten av de 2500 sjøfolkene som er ansatt i Color Line, men det er kun opposisjonen som har råd til å si "alt eller intet" i denne saken. De taper jo ikke noe på det.

Velger å overse fakta?

At Arbeiderpartiet bringer dette spørsmålet på banen i Stortingets spørretime, viser vel at de enten har sovet i timen, eller velger å overse fakta i den hensikt å komme med et sleivspark til Erna, spør Schäffer.

Krevende fergekonkurranse

- Det kan være verdt å merke seg hvilket marked Color Line konkurrerer i her, sier Emilie Clarice Schäffer. Fra Oslo til kontinentet seiler svenske Stena Line med den noe slitne Stena Saga, med svensk mannskap og tilsvarende lønninger. Danske DFDS seiler med to lett aldrende båter med hovedsaklig dansk mannskap og lønninger deretter. Mens Color Line altså drifter to relativt nye båter med en standard som langt overstiger konkurrentene, med norsk mannskap og norske lønninger.

At Color Line har klart å hevde seg i dette segmentet skyldes i stor grad standarden og aktivitetstilbudene ombord på båtene, de har rettet seg mot kvalitet nært opptil cruise-standard, og "flyter" på det. Men det er et fortrinn som vil svekkes med alderen på skipene.

På samtlige andre ruter som Color Line trafikkerer må de konkurrere med det "norske" fergeselskapet Fjord Line, som eies av norske hovedaksjonærer som Frode Teigen og Johan Andresens selskaper, sier Emilie Clarice Schäffer.