«Angelsen Senior» skal ligge til kai under fiskerimessa Lofotfishing i 29.-31. mars i Kabelvåg. Her kan du også høre mer om hybridsatsningen til Moen Marin under seminaret «Fremtiden på sjøen er elektrisk». Foto: Moen Marin

«Angelsen Senior» setter kursen hjemover

Garnbåten «Angelsen Senior» har hybrid dieselelektrisk og batteridreven framdrift. Fartøyet er på vei hjem til Flakstad i Lofoten fra verftet i Kroatia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det fremgår av en pressemelding.

– Dette er en veldig fin innkjøring for oss og båten oppfører seg bra i sjøen, forteller reder Øystein Angelsen som er med på ferden.
Brødrene Angelsen ønsket å bygge et innovativt og bærekraftig nybygg for kommende stolte fiskere i familierederiet, og har jobbet tett med Moen Marin og Marin Design i utviklingsprosessen.
– Vi får en god og trygg arbeidsplass der elektrifiseringen bidrar til redusert støy og mindre vibrasjoner – rett og slett et bedre arbeidsmiljø. Samtidig har båten bedre kapasitet og tar vare på fangsten på best mulig måte, forteller Øystein Angelsen.

Nøkkelinfo om BN 200 «Angelsen Senior»:

Lengde: 20,99 m
Bredde: 9,0 m
Drift: Garndrift
Fartsområde: Havfiske II
Fabrikk: Latech AS
Fart: Ca. 10 knop.
Mannskap: 8 stk.
Lasterom: Ca. 150 m3
Batteri hybrid fremdriftssystem: Elmarin AS

Et fartøy for fremtiden
Hybridfartøyet er utstyrt med to dieselaggregater og en moderne todelt batteripakke på 270 kWh. Båten vil primært gå på batteri under operasjoner med lite last, for eksempel under fiske eller når fartøyet ligger stille på feltet. «Angelsen Senior» vil gå dieselelektrisk når båten trenger mer kraft, som under setting av garn og lengre transittetapper. Når båten går dieselelektrisk, vil generatorene i tillegg lade batteriene og gjøre båten klar for nye timer med helelektrisk drift.

– Batteriet om bord reduserer drivstofforbruket med 25 prosent, gangtimer på generatorene med hele 75 prosent, og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn. Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg er det ikke usannsynlig at man kan drifte båten med større andel av tiden som helelektrisk, forteller teknisk sjef i Moen Marin, Torfinn Hansvik.

Verdens største hybride fiskebåt er støttet av ENOVA. «Angelsen Senior» måler 21 meter og har konsesjon for torsk, sei og hyse.

«Angelsen Senior» skal ligge til kai under fiskerimessa Lofotfishing i 29.-31. mars i Kabelvåg.