Gå til innhold
Prosjektleder Geir Heggen og leder for skipsbygging ved Westcon, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen
Prosjektleder Geir Heggen og leder for skipsbygging ved Westcon, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen

Westcon i Ølen hadde bare bygget èn ferje tidligere før de leverte MF «Nesvik» og MF «Hydra» til Norled i 2021. Den tredje av dem er årets Ship of The Year.

I 2007 leverte Westcon Ølen gassdrevne Avant-skipet «Viking Lady»,  som også ble nominert til «Ship of The Year», til rederiet Eidesvik. Halvsøsteren, «Viking Avant», uten gass, vant prisen i 2004 og verftet hadde et håp om å nå helt opp det året også. Men de ble slått av OCVen «Normand Seven». 

- Vi er vel bare såvidt kommet over det tapet, sier prosjektleder Geir Heggen og ler godt. 

Vi er samlet i et av møterommene ved verftet og på veggene kan man se bilder av de mange riggene som har vært innom. På et annet møterom er veggene pyntet med bilder av skipene som verftet har hatt en hånd om. For selv om mange tenker rigg når de tenker på Westcon, har de bygget mange fartøy også. Årets Ship of The Year, MF «Hydra», er bygg nummer 38. 

Heder og ære er det blitt tidligere også. I 2019 leverte Westcon fiskefartøyet «Taits» til den skotske redergiganten Klondyke Fishing Company. Den ble kåret til årets skip i Storbritannia det året. 

- Da fikk vi stor oppmerksomhet i utlandet, men ikke så mye i Norge, forteller leder for skipsbygging ved Westcon, Endre Matre. 

Leder for skipsbygging ved Westcon, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen
Leder for skipsbygging ved Westcon, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen

Så et marked

I 2020 leverte verftet sin aller første ferje, MF «Hjellestad». Det var også første gang Norled og Westcon samarbeidet om et nybyggingsprosjekt. Bedriften hadde bestemt seg for at elektrifiseringen av fergeflåten var et marked de ville inn på. Tilbakemeldingene fra Norled kan tyde på at de har truffet godt med satsingen. 

- Vi har fått til et veldig godt samarbeid både med designer, rederi, utstyrsleverandører og skrogverft. Hver for oss er vi gode, men sammen er vi enda bedre. Det er litt av suksessfaktoren, mener Matre.

Skroget til «Hydra» er bygget ved Norse Shipbuilding før det ble slept til Ølen for ferdigstillelse. Det tyrkiske verftet drives av nordmannen Jon T. Håvardsen fra Etne. Han var i sin ungdom lærling som rørlegger ved Westcon, før han etterhvert ble fagarbeider og inspektør. I 2015 startet han og makker Mustafa Sungu opp Norse Shipbuilding som tilbyr både skipsbygging, skipsdesign, engineering, service, reparasjon og rørproduksjon. 

- Det vi har klart er å få alle delene av prosjektet til å bli èn gjeng som drar samme vei. Det tror jeg har vært viktig for å klare å bli ferdig på den tiden vi har klart, sier Matre. 

I  mai 2019 ble det kjent at Norled hadde valgt Westcon Ølen til å bygge ferjene, «Nesvik» og «Hydra». Det var Norled som kom med forespørselen til verftet og i konkurranse med andre verft vant Westcon anbudet. 

-  Da hadde vi «Hjellestad» under bygging, og de så kanskje at det kunne være et godt alternativ å bygge her, tror Matre. 

Erfaringen verftet allerede hadde med å bygge to LNG-fartøy gjorde at de turte å kaste seg over nybrottsarbeidet det ville være å bygge den første fergen drevet av hydrogen. 

- Vi hadde på plass de rutinene og folkene som skulle til for å kunne håndtere prosjekter med stort innhold og teknologi. Det er jo litt todelt. Det ene er at det er spennende teknologi, og det andre er det kommersielle. Så gjelder det å finne en balanse, sier Matre.   

Prosjektleder Geir Heggen. Foto: Helge Martin Markussen
Prosjektleder Geir Heggen. Foto: Helge Martin Markussen

- Det er tøft å vinne på pris i Norge, men vi kan vinne på at vi kan bidra positivt til at det som er komplisert i alle fall ikke blir mer komplisert og evner å håndtere avansert utstyr fra forskjellig leverandører på en måte som et godt sluttprodukt, legger han til.  

Så kom pandemien...

I mars i fjor var representanter fra verftet i Tyrkia for å inspisere fremgangen på prosjektet. De kom hjem 12. mars. Samme dagen som Erna Solberg innførte “…. de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid”. 

Norge ble stengt ned og grensene stengt. 

- Da lurte vi på hvordan dette skulle gå, innrømmer Matre. 

Verftet innførte straks planer for å forsøke å forhindre utbrudd blant de ansatte. Et av tiltakene var å skille prosjektene fra hverandre. De som jobbet på en båt spiste på en plass, mens de som jobbet på et annet prosjekt spiste et annet sted. Ordet kohort, ble plutselig tatt  i bruk. I tillegg opprettet man et eget lokalt karantenehotell, for å nevne noe. 

Og det gikk bra. Begge fartøyene ble levert til avtalt tid. Noe både Heggen og Matre er stolte over å ha klart. 

- Vi ble et team på Teams, slår Heggen fast. 

Der mange ved begynnelsen av pandemien fryktet at samarbeid uten mulighet for å møtes skulle føre til forsinkelser og vanskeligere arbeid, skryter Heggen av effektiviteten av å jobbe på den måten. 

- Avklaringen er der med èn gang. I løpet av fem minutter er verft, designer og rederi sammen og kan se på problemet. Så finner vi en løsning. Det er så enkelt og er saken løst, sier Heggen. 

- Det var også til god hjelp å ha et fast byggetilsyn på plass i Tyrkia under hele skrogbyggings-perioden, forklarer Heggen.

- Her må vi også berømme både LMG, Norse og Norled. For det krever at man har tillit til hverandre, skyter Matre inn. 

MF «Hydra» er den tredje ferjen Westcon bygger for Norled. Foto: Norled
MF «Hydra» er den tredje ferjen Westcon bygger for Norled. Foto: Norled

Først i løypen

Å være den aller første i løypen kan være tungt. Alle som har gått på ski i snøvær vet hvor mye den i front må ta støyten for de som kommer bak. Da er det en fordel om den som er i front både er godt trent, og kan finne vei. I denne sammenheng er Westcon god å ha i front. Deres lange erfaring med LNG-fartøy, og de ekstreme sikkerhetskravene på de mange riggene som har vært innom har gjort dem i stand til å både tørre og tåle å være i front. I tillegg kjente man produktene som Westcon Power & Automation skulle levere, og stolte hundre prosent på dem. 

- Prosjekter som dette er jo perfekte å gjøre i Norge, sier Matre. 

- Hvorfor det? 

- Fordi vi i Norge er vant til å løse utfordringer på den beste måten til enhver tid. Vi har en innovasjons-tankegang i maritim næring. 

Også Norled er vant til å trå løyper. I 2014 vant rederiet Ship of The Year for «Ampere» som ble bygget ved Fjellstrand. Dette var verdens første elektriske ferje, og den seiler den dag i dag mellom Oppedal og Lavik på E39. 

- Gjennom arbeidet med «Hjellestad» visste vi at dette var flinke folk. Og ikke minst at de var løsningsorienterte. Vi pleier å si at vi skal levere kvalitetsbåter til kvalitetskunder, og Norled er i aller høyeste grad en slik kunde. 

- Du har en gang sagt at gode kunder er de som stiller krav. Er Norled slik?   

- Ja, de stiller krav og forventer en høy standard. Når vi også har blitt kjent med hverandre så opplever vi tillit på dette rette stedene, fastslår Matre. 

Dro veksler

Heggen og Matre er soleklare på at det var en stor fordel å bygge «Nesvik» før man gikk løs på «Hydra». Da ble det klarere hvordan hydrogen-fartøyet skulle bli, fordi man kunne se skipet i praksis. 

- Det er jo søsterskip. Forskjellen er at det er gjort klart for hydrogen på «Hydra». På «Nesvik» er også mulig å etterinstallere hydrogen, hvis man ønsker det, forklarer Heggen. 

Matre mener det også er en fordel for Westcon at de har alle fagene som skal til for å bygge fartøyet på verftet. Det gjør beslutningsveien kortere. 

- Vi var tydelige med teamet vårt at utfordringer som oppstår er våre, og må løses av oss her på Westcon, understreker Heggen

Litt motvind

Men det har ikke bare vært stille hav for prosjektet. Selv om bølgene som er møtt ikke har vært under Westcons kontroll. Pandemien er allerede nevnt, og da skroget skulle slepes til Norge møtte man bokstavelig talt et urolig hav. På grunn av være ble slepet også rundt en måned forsinket. 

- Jeg tror mange forventet at vi ikke skulle klare å holde leveringstiden med tanke på det vi har møtt av utfordringer som vi ikke er herre over, mener Heggen. 

- Men det har ikke norske verft råd til det, understreker Matre. - Vi må legge alle kluter til for å sørge for at kunden får igjen for å velge Norge. 

- Vi forandret ikke et eneste punkt på planen vår, til tross for dette. Det var vi fast bestemte på, og vi fikk med oss de ansatte på det. Så begynte det etterhvert å åpne seg muligheter for å hente inn servicefolk, og det var til en perfekt tid for oss, sier Heggen. 

 - Når Norled ser at vi gjør alt vi kan for å komme i mål med dette til rett tid, får vi en positiv dynamikk som vi håper å få igjen for neste gang det skal velges verft, påpeker Matre. 

Også underleverandørene får skryt av duoen i møterommet hos Westcon. 

-  De drar jo også lasset sammen med oss, understreker Matre. 

- Jeg tror det handler litt om hvordan man behandler folk. Oppfører man seg skikkelig mot andre, så får man det samme tilbake. Det er utrolig viktig, sier Heggen. 

Men det hjelper ikke med ledelse og underleverandører om ikke de som faktisk skal gjøre selve jobben med å skru sammen fartøyet står på. Heggen og Matre er tydelige på at de er heldige som har en gruppe fagfolk som har stått på. 

- Vi har også fått et fantastisk godt lag av formenn. Unge fremadstormende formenn som virkelig vil lykkes. De er større enn kjeledressen sin, sier Matre.