Fergene MF «Årdal» og MF «Lærdal» skal bygges om ved Fiskerstrand Verft AS på Sula, mens MF «Storfjord» og MF «Julsund» skal bygges om ved Baatbygg AS på Raudeberg.

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferger

ACEL har inngått kontrakter med Fiskerstrand Verft AS og Baatbygg AS på 2 +2 Fjord 1 ferger som skal bygges om til hybrid i løpet av 2019. Kontraktene omfatter prosjektering, tavlebygging, elektroinstallasjon og test/idriftsettelse og vil gi ACEL sysselsetting frem til november 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er kontrakter som er utfordrende for ACEL og verftene på grunn av kompleksitet og svært kort utrustningstid. Det er viktig å få fergene tilbake i trafikk til avtalt tid, med den tekniske kvaliteten som forventes av rederiet. Hybrid systemet leveres av Siemens, heter det i en pressemelding.

Administrerende direktør Klaus Kjerstad forteller at dette er viktige kontrakter av flere grunner:

- Først og fremst er det 4 større ombyggingskontrakter med en betydelig mengde av utstyrsleveranse, produksjonstimer, prosjekteringstimer og test og idriftsettelse. Kontraktene er et resultat av en bevisst satsing på elektrifisering av eksisterende fartøy og nybygg, sier han.

Anders Veldog og Klaus Kjerstad i ACEL AS gleder seg over fire kontrakter innenfor satsningsområdet elektrifisering av skip

-Vi ser på dette som et voksende marked, og har bygget opp vår kompetanse i dette segmentet for å være konkurransedyktig. Vi har hatt flere oppdrag med elektrifisering av flere mindre arbeidsbåter og et nybygg ferge prosjekt ved Fiskerstrand verft, men nå kan vi glede oss over at også større ombyggingsprosjekter går vår vei.

Nøye planlegging og godt samarbeid må til

Fergene MF «Årdal» og MF «Lærdal» skal bygges om ved Fiskerstrand Verft AS på Sula, mens MF «Storfjord»  og MF «Julsund» skal bygges om ved Baatbygg AS på Raudeberg.

Hver ferge tas ut av rute i 15-18 uker. Da skal jobben være utført på en slik måte at fergene er oppe og går fra dag en, uten driftsproblemer for rederiet. Dette krever grundig planlegging og godt samarbeid med verftene og deres samarbeidspartnere.

- Fiskerstrand Verft har vi samarbeidet tett med både på nybygg og ombygginger over mange år, sier Anders Vedlog, avdelingsleder Marine Installasjon. – Nå gleder vi oss også til å samarbeide og bli bedre kjent med Baatbygg AS, som er et erfarent verft med et godt rykte i det maritime markedet.

MF «Årdal» er en av fergene Acel skal jobbe med

Stor ordrereserve og oppbemanning

ACEL AS har, som mange andre aktører som jobber i maritim sektor, opplevd tøffe tider de siste fire årene etter at offshore markedet ble redusert. Nå øker oppdragsmengden igjen, og ACEL har god aktivitet både på den landbaserte og den maritime sektoren. Et nytt avdelingskontor i Harstad ble etablert i 2018, og denne begynner nå å få et godt fotfeste i det lokale markedet.

- Vi gikk inn i 2019 med rekordhøy ordremengde og arbeider nå med å rekruttere flere medarbeidere innenfor flere fagområder, sier Klaus Kjerstad. Etterspørselen etter kompetente fagfolk er nå stor, og vi har et attraktivt og spennende fagmiljø i ACEL med høyt fokus på miljøteknologi og andre spennende fagområder. Vi er lokalisert midt i Ålesund sentrum noe som kan ha betydning for mange.