Servicefartøyet utrustes med hybrid kraftsystem som kan redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent Illustrasjon: Salt Ship Design

ABB leverer til fransk vindservice-skip

ABB i Norge skal for andre gang levere hybridteknologi med integrert batterilagring og omfattende løsninger for effektiv og sikker drift av et et offshore vindservice-skip til det franske rederiet Louis Dreyfus Armateurs.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det fremgår av en pressemelding fra ABB. 

Skipet, som har design fra Salt Ship Design på Stord vil operere på Hornsea Project Two utenfor kysten av Storbritannia. Når vindparken står ferdig i 2022, vil den bli verdens største, med kapasitet til å forsyne over 1,3 millioner britiske boliger med strøm. Fartøyet bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia, og skal som forgjengeren arbeide for Danmarks største energiselskap Ørsted A/S. 

- Kontrakten med Louis Dreyfus Armateurs viser igjen vår satsing på en mer bærekraftig framtid og at vi ligger i forkant på maritime løsninger som støtter overgangen til lavutslippssamfunnet, sier Sindre Sætre, leder for marinevirksomheten ved ABB i Norge i pressemeldingen.

ABBs Onboard DC GridTM muliggjør enkel, fleksibel og funksjonell integrasjon av energikilder, som batterier og brenselsceller, og sørger for effektive operasjoner ved variable generatorhastigheter.

ABB leverer også elektriske motorer for sidepropeller, generatorer, transformatorer, batterier, ABB Ability™ marinebeslutningsstøttesystemet OCTOPUS og fjerndiagnostikksystem. I tillegg består leveransen av kraftstyringssystem (såkalt Power and Energy Management System, PEMS), som muliggjør batteribackup for generatorene. Det fjerner behovet for å kjøre reservekapasitet, noe som reduserer både vedlikeholdsbehov og drivstofforbruk.