Illustrasjon: Virgin Voyages

ABB elektrifiserer Virgin- cruiseskip

Virgin Voyages nye cruiseskip utrustes med komplett, elektrisk kraft- og fremdriftssystem fra ABB. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det fremgår av en pressemelding fra ABB. 

Det første Virgin Voyages-fartøyet som skal leveres i 2020, blir det første i en flåte av tre skip designet og bygget med spesiell vekt på miljøansvar.Skip nummer to leveres i 2021, etterfulgt av det tredje i 2022. Trioen bygges på Fincantieri verft i Genova.

Hvert skip blir 278 meter langt og 38 meter bredt. Det blir plass til over 2700 passasjerer og et mannskap på 1150.

- Skipene på 110 000 dødvekttonn utrustes med ABBs Azipod- fremdrift, et girløst, styrbart fremdriftssystem med en elektrisk motor i en nedsenket enhet på utsiden av skipets skrog. Azipod-fremdrift har blitt industristandard i cruisebransjen, hvor løsningen reduserer drivstofforbruket med inntil 15 prosent sammenlignet med tradisjonelle akselbaserte fremdriftssystemer, skriver ABB i meldingen. 

32 megawatt

ABB opplyser videre at hvert skip vil drives fremover av to To Azipod XO-enheter, med total fremdriftskraft på 32 MW.

Alle fartøyene utrustes med ABBs komplette, elektriske kraftsystemkonsept – en løsning bestående av elektriske generatorer, elektriske tavler, distribusjonstransformatorer og et styringssystem for manøvrering av Azipod®-enhetene fra broen. Kombinasjonen av Azipod® fremdrift og ABBs elektriske kraftsystem muliggjør konfigurasjon av utstyret for optimal ytelse, noe som resulterer i økt effektivitet og lavere utslipp.

De fire firetaktsmotorene på hvert skip som driver de elektriske generatorene, utrustes med ABBs TPL-C turboladere, designet for krevende operasjoner.