Hver LNG-tanker får tre Azipod-enheter på tilsamen 51MW. Foto: ABB

ABBs isbrytende fremdriftssystem skal drive flåte med LNG-tankere

ABB har inngått en kontrakt med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på over 300 millioner dollar for å levere en omfattende kraft- og fremdriftspakke for seks nye spesialfartøyer som skal transportere LNG langs Nordøstpassasjen (Nordlige sjørute).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvert av de seks nybygde fartøyene vil inneholde en trio av de største og kraftigste Azipod® fremdriftsenhetene som noensinne er levert for skip som opererer i is. Til sammen vil de 17 MW Azipod®-enhetene gi en total effekt på 51 MW (68 400 HK) slik at fartøyene kan navigere trygt gjennom is opp til 2,1 m tykkelse. Under tilsvarende forhold og uten ABBs teknologi, vil sammenlignbare skip trenge assistanse fra isbryter.

Helårs gjennom Nordøstpassasjen

ABB Azipod®-fremdriftssystem er kjent for sin enestående ytelse og har blitt en industristandard for isgående fartøy. Azipod® fremdriftssystem, der den elektriske drivmotoren befinner seg i en nedsenket enhet utenfor skroget, kan rotere 360 grader for å øke manøvreringsevnen, noe som er spesielt viktig for fartøy som opererer i is. De nye LNG-tankerne vil bli klassifisert til ARC7 - den høyeste isklassesertifiseringen for handelsfartøy.

Ordren følger den vellykkede leveransen av ABBs ledende teknologi for 15 skip som betjener Yamal LNG-prosjektet - en av de største ordrene noensinne for ABB Marine & Ports, fullført i 2019.

- Vi er stolte av å se at teknologien vår igjen blir valgt for krevende operasjoner i Arktis, sier Juha Koskela, divisjonspresident i ABB Marine & Ports. - Vi støtter den voksende, arktiske, maritime næringen med vår enestående teknologi som gjennom årene har vist seg å muliggjøre sikker, bærekraftig drift og sørger for helårstransport av last gjennom Nordøstpassasjen.

Kapasitet på 170 000 m3 LNG

Ved levering fra 2023 vil de seks fartøyene betjene Arctic LNG 2 - et av de største industriprosjektene i Arktis - og vil hver ha kapasitet til å transportere 170 000 m3 LNG.

ABB har levert elektriske fremdriftssystemer til over 90 isbrytere eller isgående fartøy. Azipod®-fremdriftssystem spenner fra 1MW til 22MW. Med sin dokumenterte evne til å redusere drivstofforbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonell, akselbasert fremdrift, har Azipod®-teknologien spilt en nøkkelrolle i utviklingen av ABBs sterke posisjon for miljøvennlig, elektrisk fremdrift.

Den omfattende ABB-leveransen inkluderer også generatorer, elektriske tavler, transformatorer, elektriske drivenheter og fremdriftsstyringssystemer.