Gå til innhold
Annonse
Veien til en av Norges største eksportsuksesser til Kina
Veien til en av Norges største eksportsuksesser til Kina

Hvis noen hadde prøvd å innbille deg at dette var veien til en av Norges største eksportsuksesser til Kina, hadde du gått på den da?

Annonse

-Veien til Hyen er foreslått i konkurransen om tittelen «Norges dårligste vei,» smiler administrerende direktør Tor Øivin Aa i suksessverftet Brødrene Aa i Hyen. Takket være de innovative karbonfiberfartøyene som verftet produserer, har de oppnådd stor suksess, ikke minst i Kina. Foreløpig har verftet levert og har under bygging totalt syv passasjerbåter til Kina til en verdi av over en halv milliard kroner.

Samarbeider godt med kineserne

-Kineserne hadde lest om karbonfiberbåtene våre, de kom på besøk til Hyen og likte åpenbart det de så, for de kontraherte flere passasjerfartøyer og kjøpte seg inn med 40 prosent i driftsselskapet til verftet i Hyen, foreller Tor Øivin Aa. Brødrene Aa har også kjøpt seg inn med 49 prosent i et kinesisk Joint Venture selskap som på sikt også skal bygge slike båter i Kina. Brødrene Aa sitter fortsatt med majoriteten og kontrollen i det norske selskapet. Kineseren er med i styret i Brødrene Aa med to representanter. - Vi har svært gode relasjoner og samarbeider godt med kineserne, sier Aa. Eierne Chu Kong Shipping er 70 prosent statseid og da går ting litt saktere, enn de beslutningsprosessene vi var vant til før, men det treng heller ikke å være noe problem, sier Aa.

Et av Kinas største fergerederier

Chu Kong Shipping i Hong Kong er et av Kinas største fergerederier og opererer mer enn 50 store hurtigbåter i Pearl River delta. Kineserne ønsker nå å oppgradere denne flåten med flere av karbonfiberfartøyene fra Hyen.

Slik begynte det

Veien til Hyen går gjennom skog og hei og naturskjønne strekninger. Gjennom svinger kantet med stabbesteiner kommer det ene postkortmotivet til syne etter det andre på klare solrike dager. Vi kom dit i vinterskodde og tett snødrev. Det hadde også sin sjarm. Den prisbelønte norske maleren Nicolai Astrup hadde sitt atelier i Hyen og flere av hans malerier er blant de mest kjente og kjære motivene i Norges kunstskatt.

Har bygget båter i 70 år

Brødrene Aa har bygget båter i 70 år. Det var faren og onkelen til Tor Øivin Aa som startet verftet rett etter krigen. Den ene var jordbruksutdannet og den andre var økonom. De startet med å bygge trebåter og var flinke til å tilknytte seg kunnskapsrike folk, sier Aa. Verftet utviklet seg og begynte etter hvert å bygge glassfiberbåter og båter med såkalt «sandwich-konstruksjon».

Leverte til offshore

Fra 1993 til 2001 var Brødrene Aa ute av hurtigbåtmarkedet. Fra 1993 til 2001 leverte verftet mer en 3000 tonn med subsea beskyttelses-strukturer til nordsjøen. Troll Olje Gasprovince, Vigdis og Tordis feltet, samt mange rørgater er beskyttet med glasfiberstrukturer fra Brødrene Aa.

Bygde togfronter!

I denne perioden var Brødrene Aa «hoffleverandør til ABB Offshore System» ABB var og kunde da Brødrene Aa fikk i oppgave å bygge togfronter til flytoget og senere «Signatur» og «Agenda» togene. Til sammen leverte vertet 77 togfronter og ploger til disse togene. Disse ble bygget i glassfiber og vakuuminjisert med phenol som bindemiddel.

Vant anbudet

Brødrene Aa hadde bygget et 20 talls hurtigbåter i karbonfiber da «Kystekspressen» mellom Kristiansund og Trondheim kom ut på anbud i 2013. Båtene som opererte ruten var i utgangspunktet to velfungerende aluminiumkatamaraner levert av Fjellstrand i 2002. «Kystekspressen» gjorde 35 knop. De var ikke så gamle, men dyre å drive. Det var Sør Trøndelag Fylkeskommune og Møre og Romsdal som lyste ut anbudet. Det var tre ulike rederier med i finalen, og alle hadde basert seg på våre løsninger, sier Aa. Vi kunne levere båter som oppnådde like stor hastighet og som samtidig reduserte drivstoff-forbruket med 40 prosent. NOx utslippene enda mer.

En av Norges største eksportsuksesser til Kina

De ny «Kystekspressene» ble lagt merke til i utlandet. Et av stedene som fattet interesse for oss kom fra Hong Kong, et av de største rederiene Chu Kong Shipping. De hadde fått med seg at vi bygde lette hurtigbåter med lavt utslipp, høy hastighet og små motorer. De hadde på det tidspunktet lagt ut en tender på strekningen Hong Kong Airport – Guang Zhou, men de stoppet tenderen da de fikk data på «Kystekspressen». De kom og fikk prøve karbonfiberbåtene. De fikk og møte operatøren FosenNamsos Sjø. Deretter inviterte de oss til Hong Kong. Vi fikk se på rutene og hvilke krav de stilte til båtene.

Resten er historien om en av de største norske eksportsuksessene til Kina. Vi er fortsatt spente på utviklingen med kineserne, men det har gått veldig bra. Vi har allerede levert to båter som går i rute og to karbonstrukturer nå er under utrusning i Kina. Vi har i tillegg fått kontrakt på tre nye komplette båter som skal leveres frem til våren 2019. To av dem bygges på verftet i Hyen nå.

Grunnmuren i Hyen

Brødrene Aa har fortsatt 4 brødre som har sentrale posisjoner i ledelsen. Verftet er ikke bare en hjørnesteinsbedrift i den vesle bygda Hyen. Den er selve grunnmuren, med 170 ansatte og en omsetning på over 500 millioner kroner. Brødrene Aa er i dag verdens ledende verft på bygging av karbonfiberskip. – Det hadde ikke gått så raskt uten gode samarbeidspartnere/redere som er villige til å satse innovativt. Alle de store hurtigbåtrederiene har nå karbonfiberfartøy fra Brødrene Aa. - Vi har hatt noen gode kunder som har vært med oss i mange år, en av dem er Anders Rødne, forteller Aa.

 

-Her bygges en av de nye karbonfiberfartøyene til Kina, sier administrerende direktør i Brødrene Aa Tor Øivin Aa.
-Her bygges en av de nye karbonfiberfartøyene til Kina, sier administrerende direktør i Brødrene Aa Tor Øivin Aa.
Annonse