En sensor med sender i hvert rom i skipet og et armbånd på hver medarbeider kan redde liv og bidra til økt sjøsikkerhet, sier John Roger Nesje og Bjørnar Svellingen i Scan Reach til Skipsrevyen. Foto: Sigbjørn Larsen.

- En "gamechanger" for sjøsikkerhet

Åtte nye skip skal utstyres med sikkerhetsutstyret fra ScanReach. – En “gamechanger” for sjøsikkerhet om bord, sier John Roger Nesje og Bjørnar Svellingen i ScanReach til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sikkerhetsutstyret fra ScanReach fungerer slik at sensorer i alle rom i skipet og på armen til alle sjøfolk om bord til enhver tid, kan fortelle hvor alle befinner seg i skipet. Dette letter arbeidet i en redningsoperasjon. Selv om en eller flere sensorer vil bli satt ut av spill for eksempel som følge av brann vil andre sensorer ta over og sende medling til redsningsledelsen på broen med oversikt over mannskapet og hvor i skipet det er problemer. Utstyret er “plug and play”. Det vil si enkelt å montere i alle skip. 

Utstyret er koblet sammen i et såkalt “Mash-nettverk.” Sendere og mottakere gjør det mulig å oppfange signaler på tvers av stålkonstruksjoner. Alle rom og alle sjøfolk er koblet sammen i nettverket. Faller en eller flere sendere ut vil andre overta. Systemet fra ScanReach tilbyr et trådløst system som ikke er avbhengig av kabler. Systemet oppfatter hendelser i realtime og er svært kosteffektive, og fungerer som abonnementsortdning i forhold til hvor mange sjøfolk som befinner seg om bord og størrelsen på skipet i form av hvor mange rom som skal sikres.

Systemet virker på alle skip eller maritime installasjoner hvor som helst i verden. Det er også skalerbart. Systemet kan redde liv ved at oversikten for redningsmannskapene bedres slik at effektiviteten i redningsoperasjonen kan økes. Signalene er sporbare og det blir lettere å holde kontroll med operasjonen og utviklingen av en eventuell ulykke. Kontakten i nettverket opprettholdes selv om noen av sensorene skulle falle ut.

Teknologien er nå testet om bord på “North Sea Giant,” KNM “Magnus Lagabøte” og “Atlantic Star.”

– Vi tenker oss at det er en enormt globalt potensiale for denne teknologien sier de to, Shipping, offshore, marinen, vindfarmer, havner, verft, havbruk og større industriforetak vil kunne oppnå økt sikkerhet for sine medarbeidere. Åtte nye skip vil nå ta i bruk systemet, som kommer til å bli lansert under årets NOR Shipping.