JUBILANT: KS Norge skal på fylkestokt og til Middelhavet i jubileumsåret. FOTO: Jon Anders Skau

60 år i norsk tjeneste

60 år etter Kongeskipet ble overrakt Kong Haakon seiler fortsatt den stolte jubilanten i beste velgående. Som et av verdens to gjenværende kongeskip, representerer det nasjonen og H.M. Kongen i inn- og utland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Allerede i 1905 var det påtenkt at Norge skulle ha et Kongeskip. Da Prins Carl fikk tilbudet fra den norske regjeringen i 1905, stod det også han skulle få en yacht på statens bekostning. På grunn av den økonomiske situasjonen i Norge på den tiden, gjorde ikke Kong Haakon krav på et eget skip.

Etter andre verdenskrig kom spørsmålet om Kongeskip på nytt opp, og det ble i 1947 vedtatt å kjøpe det britiske skipet ”Philante". Motoryachten ble bygget i 1937 for den britiske flyfabrikanten Thomas Sopwith, og var den gang en av verdens største. Etter ett år med renovering, ble Kongeskipet overrakt til Kong Haakon 9. juli 1948.

Spennende tokter
I dag blir KS Norge brukt til offisielle og private tokter i inn- og utland. Besetningen består av 18 befal og 36 vernepliktige, og blir ledet av den erfarne skipssjefen Frank Bondø. Kommandørkapteinen har vært sjef på Kongeskipet siden 1998, og har vært med på mye minneverdig. – Jeg husker spesielt noen ganger det har vært skikkelig uvær, men vi likevel har seilt fort for å holde tidsskjema. Det har vi gjort mens kongefamilien har vært om bord, mimrer Bondø.

Det har blitt en årlig foreteelse at Kongeskipet seiler til Middelhavet på sensommeren. En tur som naturlig nok blir satt stor pris på. – Det er rosinen i pølsa. En hyggelig avslutning på sesongen, sier Bondø. Han nevner videre at H.M. Kongens fylkestokt, der skipet blir møtt med 17. mai-stemning hvor hen dem ankommer, er en spesiell opplevelse. – Vi blir ofte møtt med 200-400 småbåter som seiler med oss inn til kai, forteller Bondø.

Omfattende brann
I 1985 lå KS Norge til reparasjon og oppgradering ved Horten verft. Sveisearbeid utløste en brann som totalskadet skipet. Siden hverken skroget og maskinen var påført alvorlig skade, bestemte Kongen at skipet skulle gjenoppbygges. I mellomtiden seilte KNM Horten som Kongeskip, og et år senere var KS Norge tilbake i full vigør. Bedre både teknisk og sikkerhetsmessig. Siden den gang har små oppdateringer som nyere og mer moderne utstyr, samt nye småbåter, vært de eneste forandringene på skipet. – Det foregår oppussing og renovering kontinuerlig, påminner skipssjefen. Norge er sammen med Danmark de eneste landene i verden som benytter seg av kongeskip. Frank Bondø mener det gjenspeiler Norges tradisjoner.

– Norge har alltid vært en sjøfartsnasjon, helt tilbake til vikingtiden. Derfor mener jeg det er naturlig at H.M. Kongen har sitt eget skip.