Vard Aukra skal bygge seks nye islandske trålere med finansiering fra Eksportkreditt. Foto Kjell Stian Bunes, Vard.

Eksportkreditt med 500 millioner til 6 nye islandske trålere fra Vard, Aukra

Eksportkreditt Norge finansierer seks islandske hekktrålere fra Vard Aukra.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det islandske rederiet Bergur-Huginn har i dag fått utstedt et lån fra Export Credit Norway i forbindelse med levering av Vestmannaey-hekktråleren fra Vard Aukra  i Norge. Ytterligere fem lån, for fem identiske skip, vil bli utbetalt til islandske rederier i de kommende månedene.

Leveransen av Vestmannaey trawler er den første av syv identiske fartøy bestilt fra Vards verft i Aukra, Norge. Kjøperne er et konsortium som består av fire islandske fiskeriselskaper. De seks resterende fartøyene forventes levert i andre halvdel av 2019.

Eksportkreditt Norge vil yte eksportfinansiering til seks av de syv hekktrålerne, til et samlet lånebeløp på ca 500 millioner kroner, med den islandske banken Landsbankinn som garantist for lånene.

Rederne som skal bruke finansiering fra Export Credit Norway er Bergur-Huginn, Skinney-Thinganes og Gjögur, som har bestilt to trålere hver. Eieren av det syvende skipet har sikret finansiering andre steder.

-Godt gjort av Vard  Aukra

-Godt gjort til Vard Aukra som har sikret denne verdifulle nybyggingskontrakten med syv fartøy sier direktør Olav E. Rygg i Eksportkreditt. Verftet har tydeligvis imponert det islandske rederikonsortiet både teknisk og kommersielt, og vi er glade for å kunne tilby konkurransedyktig priset skipsfinansiering som en del av avtalen, sier Olav E. Rygg, direktør for utlån til Export Credit Norway .

Serieproduksjon reduserer kostnader

-Å bygge en serie på syv identiske fartøy har åpenbare fordeler med hensyn til å redusere både kostnad og prosjektgjennomføringsrisiko, sier Rygg. Selv om hver reder er ansvarlig for finansieringen av egne skip, har konsorti-tilnærmingen gitt oss mulighet til å kopiere og lime inn deler av finansieringsprosessen, som har spart både tid og energi for alle involverte parter, sier Olav E. Rygg.

Skipene er designet av Vard Design i Ålesund, Norge. Hvert fartøy vil ha en lengde på 29 meter, en lastekapasitet på 240 kubikkmeter og et fiskebehandlingsområde. De vil bli utstyrt med høykvalitetsinnredning for et mannskap på 14 personer.

Hvert fartøy kommer også med et stort tråldekk med elektriske trålvinsjer, et mekanisk fremdriftssystem for effektiv og brenselbesparende operasjoner, store propeller og ror for å sikre jevn drift i tøffe omgivelser og sikker håndtering av fiskeredskapen.