Orskov Yard har hatt 25 skip, flere med norsk flagg i hekken, inne til vedlikehold, reparasjon eller ombygning de to første månedene i 2018. Foto: Orskov Yard

25 skipsbesøk på to måneder

Orskov Yard har hatt en god start i 2018 med stor aktivitet ved verftet. Bare to måneder inn i det nye året har danskene hatt 25 skip, flere med norsk flagg i hekken, inne til vedlikehold, reparasjon eller ombygning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lars Fischer er verftsdirektør ved Orskov Yard. Foto: Orskov Yard

- I årets to første måneder har vi blant annet hatt service på ferger fra henholdsvis Color Line, Bastø Fosen og danske Molslinjen. Det har også vært en del OSV-skip inne i planlagt dokk. Noen av supplyskipene er tatt ut av opplag, og har etter endt verftsopphold fått fornyet sine klassepapirer slik at de er klar for nye oppgaver i Nordsjøen, forteller Orskov-direktør Lars Fischer til Skipsrevyen.

Verftslederen sier at de i tillegg til dette har jobbet på flere oppgraderings- og ombyggingsprosjekter, deriblant på et seismikkskip, og en highspeed-katamaranferge og inspeksjonsskip tilhørende det danske forsvaret. Katamaranfergen har fått forlenget apteringen og dermed fått plass til ytterligere 400 passasjerer. Inspeksjonsskipene til det danske forsvaret har vært på verftet i en lengre periode. For tiden jobbes det med ferdigstilling av det siste av fire inspeksjonsfartøy i THETIS klassen som får installert en ny og større helikopterhangar samtidig som skipene blir levetidsforlenget.

Økt pågang fra fiskeri og cruise

- På fiskerisiden merker vi en økning av større 60 – 80 meter trålere som kommer til Danmark for å gjennomgå større reparasjoner eller delvise ombygninger. Disse rederne kommer typisk fra Danmark, Grønland, Norge og Canada og er gjerne ved verftet i 2 -10 uker, forteller Fischer.

På disse dreier oppgavene seg om alt fra alminnelig vedlikehold til forlenging av skrog, installasjon av nye fiskefabrikker, nye kjøleanlegg og RSW-tank samt overhaling av mekanisk utstyr.

- Vi er kjent for å ha alle leverandørene av serviceytelser like ved verftet, noe som rederne setter stor pris på når oppgavene skal utføres, sier han og legger til at mange av kundene er faste, og kommer tilbake igjen og igjen.

I det siste har verftet rettet blikket mer mot det voksende ekspedisjons cruise-segmentet. I 2017 hadde de to slike cruiseskip inne på service, og i år kommer det enda flere til, melder han.

Mange av disse skipene seiler på den sydlige halvkule under den danske vinterperioden, og kommer til dansk farvann når det blir sommer.   

- Alt i alt må man si, at vi merker en stor etterspørsel på den service vi kan tilby.  Selv om offshore segmentet har vært utfordret de senere år på grunn av den lave oljeprisen, finner supplyskipene fortsatt veen til Frederikshavn, avslutter han.

Norske og danske redere er blant verftets største kundegrupper, og har også vært det i de to første månedene av 2018.