Gå til innhold
Annonse
- Vi er midt inne i en elektrisk revolusjon på sjøen, sier Gisle Johanson (th) i Siemens. Her sammen med montørene Bent Erlend Fridell (tv) og Kristian Brudevoll. Foto: Sigbjørn Larsen.
- Vi er midt inne i en elektrisk revolusjon på sjøen, sier Gisle Johanson (th) i Siemens. Her sammen med montørene Bent Erlend Fridell (tv) og Kristian Brudevoll. Foto: Sigbjørn Larsen.

Siemens har fått kontrakt på å installere elektrisk fremdrift for 23 riksvegferger i Norge. Selskapet har opprettet egen batterifabrikk i Trondheim for å kunne imøtekomme etterspørselen.

Annonse

Om bord på “MF Horgefjord” virker tilsynelatende alt ved det gamle, men i maskinrommet jobber montørene Bent Erlend Fridell og Kristian Brudevoll med å installere Siemens elektriske fremdriftsystemer. Totalt skal 72 riksvegferger få elektrisk fremdrift. Siemens har foreløpig kontrakt på 23 av dem.

- Vi er midt oppe i en elektrisk revolusjon langs kysten, sier informasjonssjef Gisle Johanson i Siemens.  Også på land ved fergeleiet på Krokeide er ting i ferd med å skje. Her holder gravemaskiner på å lage ny ladestasjon for el-fergene. Ladingen skjer fra høyspentnettet og transformeres ned til en batteripakke på stasjonen som kan stå og lade mens fergen er på sjøen og så dumpes kraften over når fergen legger til kai.

Tilsvarer 50 Teslaer

-Så fergene i Fjord 1 blir de nye Teslaene på sjøen, sier Johanson. Siemens er nå midt inne i den mest hektiske fasen med å installere de nye batterisystemene om bord i fergene. I MF Horgefjord er det fire store skaprekker med batterier, to foran og to bak, som skal gi fergen kraften den trenger.

Det var “Ampere” over Sognefjorden som var først ute med elkraft over en lengre fergestrekning i Norge. Nå kommer Anda/Lote med 2 ferger, Austevoll med Krokeide/Hufthamar, Hattvik/Venjarneset i Os og Leirvåg/Slørvåg og flere samband i Hardangerfjorden.

Norge er et foregangsland

-Norge er et foregangsland, sier Johanson. Takket være ny teknologi fra Siemens og sterke politiske insentiver for lavutslipp og djerve og innovative fergeselskaper som Fjord 1 så får vi dette til. 

- Utlendingene står i kø for å komme til Norge og se hva vi får til, sier Johanson. Vi har merket stor internasjonal interesse for elektrifiseringen av skipsfarten. Siemens norskutviklede teknologi eksporteres nå internasjonalt. En ferge i Tyskland, en slepebåt, ett offshorefartøy og fergen ”Electra” i Finland har nå Siemens batterier om bord.

Også på broen i ”MF Horgefjord” er det spent forventning til den nye batterifremdriften.  – Vi ser bare positivt på dette sier Arild Sivertsen og Harald Atle Drivenes i Fjord 1. Vi forventer å spare store drifts-og vedlikeholdskostnader. Også sikkerhetsmessig er det en stor fordel med flere fremdriftssystemer om bord hvis noe skulle skje.

Batterifabrikk i Trondheim

Siemens har laget sin egen batterifabrikk i Trondheim for å kunne møte den økte etterspørselen etter elektrisk fremdrift på sjøen. Battericellene kommer fra LGCam i Sør Korea. Batteriene produseres i Trondheim. Siemens batterier er sertifiserte av DNV GL i forhold til sikkerhet og regularitet.

- Det er også etablert internasjonale rutiner mellom kunde og leverandør om resirkulering og gjenbruk, sier Johansson. Batteriene har også svært mye lengre levetid sammenlignet med tidligere sier han.

Spent forventning ombord. – Vi ser bare positivt på dette sier Arild Sivertsen (tv) og Harald Atle Drivenes i Fjord 1. Her sammen med montørene Bent Erlend Fridell (tv) og Kristian Brudevoll fra Siemens. Foto: Sigbjørn Larsen.
Spent forventning ombord. – Vi ser bare positivt på dette sier Arild Sivertsen (tv) og Harald Atle Drivenes i Fjord 1. Her sammen med montørene Bent Erlend Fridell (tv) og Kristian Brudevoll fra Siemens. Foto: Sigbjørn Larsen.
Annonse