«Moflag Senior» etter overlevering i 1971. Faksimile: Skipsrevyen nr. 1/1971

Hvalbåt ble moderne snurper

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 1/1971: M/S «Moflag Senior» levert fra Frengen Slip til Stoksund-rederi

Publisert Sist oppdatert

Et nytt moderne snurpefartøy ble i juli overlevert fra Frengen Slip & Motorverksted, Fevåg, til rederne Olav Moflag, Trygve Langeland, Johan Moflag og Olav Moflag jr., Stoksund. Fartøyet er døpt «Moflag Senior» og kan laste 5000 hl sild. Skroget er av en tidligere hvalbåt fra Stavanger, men nær ⅓ av de tykke platene er skiftet ut.

Fartøyet gjør 11 knops fart og er tipp topp moderne utstyrt. Av elektronisk utstyr bør vel når det gjelder et fartøy som dette, først nevnes sonar. Dernest to ulike radarer, ekkolodd, Decca Navigator, gyrokompass og peileapparat. Av radioutstyr er installert vanlig sender/mottaker, vaktmottaker og VHF telefoni.

På dekket er det to faste sidebiinger  av jern som kan ta 70-80 hl sild hver, og her finner man også sildepumpe fra Rapp Fabrikker og Triplex notvinsj.

Hovedmotoren er en MWM, type 348 TbRS, på 900 HK v/275 o/min., 3 stk. hjelpemotorer og 3 generatorer. En 16 tonns snurpevinsj foruten en 5 tonns vinsj er fra velkjente Hydraulikk Brattvaag.

«Moflag Senior» har følgende mål:

Lengde o.a. 45,50 mm bredde (på spant) 8 m, dybde (i riss) 4,90 m, og er i klasse D.N.V. 1A1 Deep Sea Fishing. Lasterommet er som tidligere nevnt på ca. 5000 hl, og innredningen er for 15 mann.

Fartøyet er den første fiskebåt som er bygget ved Frengen Slip & Motorverksted, og rederiet er meget godt fornøyd med innredningsarbeidet og ellers alt som ombord. Arbeidet med båten tok til i oktober i fjor og det står den største respekt av det arbeiderne ved verkstedet har utført, sier en av rederne, Johan Moflag , som også er bas ombord.

Johan Moflag, som nå er 26 år gammel, begynte allerede i syvårsalderen å reise med faren på fiske i skoleferien om sommeren. 19 år gammel ble han bas på familiens første snurpefartøy som ble bygget i 1956, og i vår ble solgt til Haugesund. Tegningene til innredningen i det nye fartøyet er levert av Johan Moflag som har vært til stede under arbeidet siden nyttår.

Verftet

Frengen Slip & Motorverksted ble etablert i 1961 av Jens Bye. Selskapet skiftet senere navn til Fosen Mekaniske verksteder.

Ti av den 13 mann store besetningen er fra Stoksund. Stuerten er hjemmehørende i Hitra, bestmannen i Herøy og maskinassistenten i Lurøy.

Etter at gudmor fru Mary Moflag hadde døpt fartøyet, holdt verkstedet en festlig sammenkomst for rederne og arbeiderne med deres familier m.fl. på Åfjord Turiststasjon. Her ønsket verkstedets eier Jens Bye velkommen og overrakte gudmoren en vakker gave i gull.

Rederiet i Stoksund har nå to moderne ringnotsnurpere. «Moflag Junior», som er på 160 fot, kan laste 5600 hl og ble bygget i Hommelvik i 1957.

Frengen Slip & Motorverksted har nå under bygging et søsterskip av «Fevåg» som i fjor ble levert til et Oslo-rederi, og dette ventes ferdig i høst, forteller ing. Nervik ved verkstedet til Skipsrevyen. Det skal leveres til Slotsvik Partsrederi, Brønnøysund, har en lengde på 41,5 meter, bruttotonnasje på 199 tonn og fremdriften besørges av en Caterpillar hovedmotor. Det blir Frenges Slip`s byggnr. 7, og ca. 50 ansatte er nå i sving med nybygget.