«Kambo» på prøvetur i juni 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971

M/S «Kambo» - Levert fra Ørens Mek. Verksted

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr 1/1971: Nyeste tilvekst til Paal Wilsons flåte

Publisert Sist oppdatert
Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971

Ørens Mek. Verksted i Trondheim overleverte i juni byggnr. 52 til Paal Wilson & Co. A/S, Hop ved Bergen. Skipet fikk navnet «Kambo» og er et skip i inneværende serie som verftet bygger for rederiet. Dette skipet er som så mange av de øvrige også satt inn i rederiets Norge - Rhin - linje. Små tekniske forbedringer er utført underveis i serien, men ellers er alle søsterskip.

Fakta og historie

Rederi: Paal Wilson & Co
Verft: Ørens Mek. Verksted
Byggnr.: 52
Lengde: 60 meter
Lengde p.p: 53,6 meter
Bredde: 10 meter
Dypg. s.m.: 3,45 meter
Dybde fra h. dekk: 3,5 meter
Bruttotonn: 299
Dødvekttonn: 884

1971: Levert som «Kambo» til Paal Wilson & Co. A/S, Bergen.
1977: Forlenget. Dwt: 1.240 t. Brt: 431 t. Net: 327 t. Dim: 74,85m-10,02m-4,84m.
1986: Ommålt: Brutto: 577 tonn. Net: 1.097 tonn. NET: 489 tonn.
1988: Innmeldt   NIS  nr 172   LARN3.
2001: Solgt til J. Sørensen & Co., Sao Thome & Principe, nytt navn  «Hadrian»
2005: Solgt til ukjent eier, Pnom-Penh, Cambodia.
2006: Solgt til Weston Shipholding (Kassab Intershipping LLC) Wonsan, Korea.
2010: Solgt til India for opphugging. Ankom Sachana den 3/12-2010.
(Kilder: Skipsrevyen og sjohistorie.no)

«Kambo» er bygget til klasse + 1A1 Is C i Det Norske Veritas, 299 br. tonn og 884 t. dw.

Hoveddimensjonene er:
Lengde o.a. 197 fot og 2 tommer
Lengde p.p. 175 fot og 10 tommer
Bredde 32 fot og 10 tommer
Dypg. s.m. 11 fot og 4 tommer
Dybde fra h. dekk 11 fot og 6 tommer

Skipet har to dekk, og ett lasterom med kapasitet 65 300 kbf grain. Skroget er seksjonsbygget og helsveist, med langskipsspanter overalt bortsett fra dobbeltbunnen. Baugen er strømlinjeformet og hekken er cruiser-type. Ellers har fartøyet spaderor og kontrollerbar propell. 

Lukene er av typen single pull på øvre dekk og med slidingsystem på hoveddekket. M/S «Kambo» er rigget med to master , en post og tilsammen to bommer. Fartøyets to vinsjer har begge en kapasitet på 2,5 tonn.

Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971

Hovedmotoren utvikler 1000 BHK ved 900 omdreininger pr. minutt. To hjelpemotorer på hver 64 HK driver hver sin 50 kVA generator, samt en havnegenerator på 10 kVA, tilsammen 110 kVA. Oppnådd prøvetursfart var 12,6 knop på ballast.

Eller er M/S «Kambo» bl.a. utstyrt med 3 sentrifugepumper, to stripping ejektorer og kjele med varmeflate på 2,5 kvm og effekt 24 000 kgcal/time.

Verftet

Ørens Mekaniske Værksted og Jernstøberi var et mekanisk verksted i Trondheim. Verkstedet ble etablert på Nedre Elvehavn i slutten av 1883 av ingeniør Edvard I. Olsen og begynte med skipsreparasjon. Fra 1890-årene hadde verkstedet 70–80 ansatte og bygde små dampskip. I 1896 ble virksomheten utvidet med et støperi, som blant annet produserte ovner, og i 1900 med en opphalingsslip for skipsvedlikehold og -reparasjon. I 1929 ble Ilens Skipsverft i Ilsvika oppkjøpt, og Olav Moxnes kom inn som direktør. Ørens Mekaniske Værksted gikk konkurs i 1959 og ble solgt til Ila og Lilleby Smelteverker i 1961. Støperiet ble nedlagt i 1960-årene, mens skipsbyggingen opphørte i 1978. Virksomheten ble nedlagt i 1987; Nedre Elvehavn er siden ombygd til boliger, kjøpesentre og kontorer.

Innredningen er plassert akter med bekvemmeligheter for 9 personer fordelt på syv lugarer. Møblene har god norsk standard med materiale i helved og skumplast polstring. Skottene er dekket med plastlaminater.

For øvrig er fartøyet utstyrt med alt moderne nautisk utstyr, som radar, ekkolodd, radiopeiling, etc. Redningsutstyret består bl.a. av to glassfiber livbåter.

M/S «Kambo» føres av kaptein Karsten Møgster. Maskinsjef M. Simonsen, som har ført tilsyn med skipet i byggeperioden, tok skipet ut fra verkstedet, men ble senere avløst av maskinsjef K. Gausvik. Overstyrmann er Arne Fosse.

Skipet skal kunne drives med bare åtte besetningsmedlemmer.