Motortankeren «Bruce Ingrid» var i tjeneste så sent som i 2015. Foto: Skipshistorie.net

M/T «Bruce Ingrid» - det 2. spesialtankskipet fra Kleven Mek. Verksted A.S

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Bruceship Cooperation har overtatt det andre av to skip i serieSkipsrevyen nr 1/1971: Kleven Mek. Verksted A/S, Ulsteinvik, overleverte i sommer det andre spesialtankskipet på 3180 t.d.w. til det norsk/liberianske selskapet Bruceship Corporetion. Dette er verftets byggnr. 22 og søsterskipet til «Bruce Gitty» som ble levert i fjor høst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Faksimile fra Skipsrevyen nr 1/1971.

Dåpsseremonien foregikk ved kaien på verkstedet i Ulsteinvik, og gudmor var fru Ingrid Rønneberg. Blant gjestene som var tilstede var også skipsrederne Georg og Erling Rønneberg. Etter dåpen var det middag og samvær på Viking Fjord Hotel i Ørsta, og for verkstedet talte disponent John M. Kleven. Han understreket det gode samarbeidet man hadde hatt med rederiet, og mente at verkstedet hadde gjort mange gode erfaringer under byggingen av dette skipet, samtidig som han også uttalte rosende ord og takk både til arbeiderne ved verkstedet, underleverandørene, klasseinstitusjoner og andre som hadde vært med på arbeidet. Han overrakte til slutt en vakker gave til gudmoren som et minne om dagen.

Faksimile fra Skipsrevyen nr 1/1971.

På vegne av rederiet talte skipsreder Georg Rønneberg, som pekte på fordelene ved å få bygget to noenlunde like skip ved samme verft. Han roste ellers det gode forholdet mellom ledelsen og arbeiderne ved Kleven Mek. og mente at dette samarbeidet måtte være enestående, selv for en vestlandsk bedrift å være.

Vi vil her gi en oversikt over de viktigste

TEKNISKE DATA

og en kort beskrivelse forøvrig.

Skipets lasteevne på 3180 t.d.w., og bruttotonnasjen er beregnet til 1947 reg. tonn. Lengde o.a. 290 fot og 8 tommer. Lengde p.p 247 fot 9 tommer. Bredde 43 fot og 4 tommer. Dybde u.d. 20 fot og 2 tommer. Dypg. s . m 16 fot og 5 tommer.

Klassen er +1A1 Tankskip for oljelast i bulk, i Det Norske Veritas, og for skrogets vedkommende er det helsveist og seksjonsbygget, med langsskips spanter i lasteseksjonen, tverrskips i for og akterskip. Baugen er avrundet, og akterskipet ender i speilhekken. Et balanseror er plassert aktenfor en propell med faste blader.

Internt er skroget inndelt i 8 lastetanker, et lite tørrlasterom forut, og maskinrom akterut, med diverse bunkers-, ferskvanns- og andre servicetanker plassert i begge disse siste deler av skipet. Lastetankene er sandblåste og coatet utført av et relativt nystartet Austevoll-firma, og skipet er dermed i stand til å føre “edlere” oljelaster. Pumperommet er plassert i forkant av maskinrommet, og her er installert 2 sentrifugal lastepumper, hver på 300 kbm/time og en skrue strippepumpe som yter 80 kbm/time. Alle pumpene er elektrisk drevne.

Fakta og historikk

Navn: M/T «Bruce Ingrid»
Rederi: Bruceship Corporation, Oslo
Verft: Kleven Mek. Verksted, Ulsteinvik
Flagg: Liberia

1970: Kjølstrekk 25. september
1971: Sjøsetting 27. juni
1971: Ferdigstilt 8. juli og overlevering til Bruceship Corporation (Hjalmar Bjørge, Oslo), Monrovia, Liberia.
1979: Solgt til P. N. Perusahaan Pertembangan Mimyak dam Gas Bumi Negara, «Pertamina», Jakarta, Indonesia. Omdøpt til “Permina XIII”
198? Solgt til Direktorat Perkapalan Dan Telekomonikasi (Pertamina), Jakarta.
199? Solgt til P.T. Pertamina (Peresco), Jakarta.
2000 Eier: Direktorat Perkapalan Kebandaran & Komunikaisi (Pertamina) (Dir Pertamina PKK), Jakarta.
2015 Siste oppdatering 01/12 ifølge Equasis.
(Kilder: Skipsrevyen og skipshistorie.net)

 

Over dekk er skipet utstyrt med ankerspill kombinert med fortøyningsnokker på bakken, samt 3 capstans som også brukes til fortøyning og til drift av bommene midtskips. Det er 4 vinsjer, hver med løfteevne på 2 tonn, plassert ved master og bommer.. Alle dekksmaskiner er hydrauliske fra Hydraulik Brattvaag.

Hovedmotoren er dansk konstruert, men japansk bygget, diesel på 1780 BHK v/300 o/min. Kontrahert fart er 11 knop, men her kan innskytes at den første av disse to tenkerne «Bruce Gitty», kom opp i en fart på ca. 13 knop.

Hjelpemaskineriet omfatter tre MWM dieselmotorer som driver hver sin vekselstrømsgenerator, hvert aggregat på 176 kW - 60 p/s v/1200 o/min. Det er installert en 15 tonns ferskvannsgenerator og på fuel og smøreoljesystemet er det montert selvrensende separatorer, og det finnes også en dampgenerator som gir 650  kg damp pr. time.

Faksimile fra Skipsrevyen nr 1/1971.

Navigasjonsutstyret omfatter de vanlige navigasjonsinstrumenter som gyro, 2 radarsett av engelsk fabrikat, logg, radiopeileapparat samt komplett radiostasjon med en sender utgangseffekt på 1500 watt, inklusive VHF telefonianlegg.

Innredningen er beregnet for inntil 38 manns besetning, med enmanns-lugarer for offiserene og tomanns-lugarer for mannskap. Byssen er rasjonelt utstyrt og plassert i forhold til de forskjellige proviantrom, slik at man oppnår et rasjonelt arbeidsopplegg. M/T «Bruce Ingrid» er registrert i Liberia (Skipsrevyen nr 1/1971)