Gå til innhold
 R/K «Hjelm Waage». Foto: Redningsselskapet
R/K «Hjelm Waage». Foto: Redningsselskapet

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver lørdag presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knytte til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

Annnonse i Skipsrevyen nr 1/1971
Annnonse i Skipsrevyen nr 1/1971

R/K «Hjelm Waage» - den 10. i rekken fra Smedvik Mek. Verksted til Redningsselskapet.

I Loen, Indre Nordfjord, fikk man i slutten av juni i år oppleve noe man sjelden får ta del i på de kanter. Her ble nemlig den nye redningskrysseren til Redningsselskapet «Hjelm Waage» døpt og overlevert i nærvær av flere representanter både fra Redningsselskapet, giveren og skipsbyggeriet.

Det var som nevnt den 10. båten fra Smedvik Mek. til Redningsselskapet, og ytterligere to skal leveres, den første høsten 1972. «Hjelm Waage» var verftets byggnr. 33, og er søsterskip til de to foregående redningskrysserne «America» og «Paul Johansen».

Høytiden startet ved kaien i Loen der «Hjelm Waage» og «Skomvær II» lå side om side med flagg og vimpler oppe. Driftsleder Gjerde ved Smedvik Mek. ønsket alle velkommen og gudmoren, fru Hjelm Waage Basberg, ønsket hell og lykke hvorpå champagneflasken manifesterte dåpshandlingen. Skipsfløyten ga gjenlyd mellom fjellene i Loen, og småpiken Myrthel Gjerde ga blomster til gudmoren. Båten gikk så en tur på Loenbukta med «Skomvær II» i kjølvannet og flaggskifte ble foretatt.

Annnonse i Skipsrevyen nr 1/1971
Annnonse i Skipsrevyen nr 1/1971

Det var en stor dag for giveren Hagbart Waage, verftet og Redningsselskapet som mottok denne store gaven som har kostet bortimot 2 millioner kroner. Hagbart Waage har tidligere gitt en redningskrysser til Redningsselskapet, og president Karl O. Lie rettet en varm takk til giveren som med sin frue og flere fra rederiet var tilstede i Loen. Lie karakteriserte Waage som en av de aller største giverne til Redningsselskapet som med de to redningskrysserne «Hagbart Waage» og «Hjelm Waage» har reist et sjøens minnesmerke over sin far og sin onkel.

Fra Redningsselskapets styre og administrasjon møtte presidenten Karl O. Lie, generalsekretær Leif A. Lund, skipsinspektør M. Jacobsen, teknisk inspektør Arne H. Torkildsen, maritim assisten Jan Y. Dalhus og reiseinspektør Kåre Ringstad. Verftet var blant andre representert ved direktør Reidar Klungsøyr og driftsleder Edvard Gjerde. De fleste hadde ektefellene med, og til sammen var det omkring 40 tilreisende.

Til Skipsrevyen kan Moltustøl ved smedvik Mek. Verksted bl.a. opplyse at «Hjelm Waage» er 75 fot lang og søsterskip til de to forrige redningskrysserne som nevnt ovenfor, og marsjfarten er ca. 10,5 knop. Av de øvrige spesifikasjonene kan vi nevne at også denne har to GM diesel fremdriftsmotorer, hver på 240 HK, og to Marna diesel hjelpemotorer. Styremaskinen og det hydrauliske dekksmaskineriet er av norsk fabrikat, elektronisk utstyr det mest moderne, med engelsk radar, Robertson radaranlegg, VHF og autopilot type AP-6, og vi hadde nær sagt , som vanlig også Decca Navigator.

Hoveddata:

Havn: Oslo
Byggested/-år: Kontrakt: Smedvik mek. verksted, 1971 - Skrog: Volda Mek. Verksted
Aktiv tjeneste: 1971 – 2004
Finansiering: Skipsreder Hagbart Waage og fru Randi Waage, Oslo
Hastighet: 10 knop
Rekkevidde: 2100 nm
Lengde: 22,85 m
Dekksbredde: 6,00 m
Dypgang: 3,60 m
Drivstoff: 20 tonn
Slepekraft: 6 tonn
Hovedmotor: 2 GM tilsammen 484 hk
Hjelpemotor: 2 Marna à 22,5 hk
Dekksmaskineri: Hydraulisk styremaskin, ankerspill, forhalingsspill
Redningsutstyr: Faste brann/bergingspumper 62 t/time Transportabel bergingspumpe 1,5 t/time
Navigasjonsutstyr:Radar Ekkolodd Selvstyrer Peileapparat Elektrisk logg Decca navigator
Kommunikasjonsutstyr: Mellombølge radiotelefoni VHF walkie talkie
Redningsovernatting: 5 lugarer
Mannskap: 5 personer

Skroget til redningskrysseren er bygget ved A/S Volda Mek. Verksted, som også skal bygge skrogene til de to neste. 

«Hjelm Waage» er stasjonert i Lerwick på Shetland, og som et bevis på redningskrysserens nødvendighet, har «Hjelm Waage» allerede fra starten av allerede utført flere innslepninger av norske fiskefartøyer til havnene på nordsjø øyene. Riktignok har antallet på slepeaksjoner over Nordsjøen gått noe tilbake siden Shetlandsskøytene har fått froskemann ombord, men natt til 11. juli kom «Hjelm Waage» inn til Ålesund med kraftblokksnurperen «Moflag Junior» på slep. Den hadde hatt maskinhavari på Stornoway på Hebridene, og slepet over Nordsjøen tok omkring 72 timer i tung sjø. R/K «Hjelm Waage» er det 81. fartøyet som Redningsselskapet har satt i drift siden starten i 1891. (Skipsrevyen nr 1 - 1971)