Remi Olsen (t.v) og Gjermund Carlsen gav en levende beretning av en dramatisk, men vellykket redningsoperasjon. Foto: Gustav Erik Blaalid

«Kim Roger» - havariet som ble skoleeksempel

Dramatikken fra 4. januar 2016 da fiskebåten «Kim Roger» forliste, brukes nå som et skoleeksempel på en vellykket redningsoperasjon der marginene var på havaristen sin side.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fakta om «Kim Roger»

Snurrevadfartøy
27 meter lang
7 meter bred

De dramatiske timene ble skildret minutt for minutt da to av de mest sentrale i redningsoperasjonen, SeaKing-pilot Remi Olsen og Gjermund Carlsen fra Kystradio Nord, fortalte hva som skjedde. I loggen fra «Kim Roger» ser alt ut til å bli en vanlig dag på sjøen. Vinden fra sørøst er frisk da bruket kommer i sjøen kl. 06.16, ikke langt fra Sørvågen i Lofoten der «Kim Roger» er hjemmehørende. Men den skal bli friskere.

Kl 10.18: «Kim Roger» får not i propellen. Skipper Geir Roger Benonisen bruker noen minutter på å finne ut om de har sjanse til å komme ut av floken på egenhånd. Med seg om bord har han sønnen Kim Roger som båten er oppkalt etter, og tre lærlinger. Yngstemann er 18 år. Geir Roger ser hva som kommer til å skje dersom de ikke får motorkraft raskt. Vindstyrken har økt utover formiddagen og brenningene nærmer seg faretruende.

Kl. 10.40: Geir Roger kaller opp redningssentralen og sier på rolig vis: «Vi har havna i ei lita knipa her…»

Hør hele samtalen med rendingssentralen i videoen under:

Gjermund Carlsen ved Kystradio Nord fanger opp nødmeldinga fra «Kim Roger» og har en kort samtale med skipper Geir Roger. Carlsen ser av båtens posisjon og vindforholdene at dette er en akutt situasjon. Han nøler ikke mange sekundene før hovedredningssentralen er varslet om at helikopterassistanse trengs umiddelbart. Nærmeste redningsskøyte er 30 minutter unna, noe som er for lang tid, men likevel setter den kursen mot havaristen. All båttrafikk i området blir varsla.

Kl. 10.43: Helikopter blir «scramblet». Andrepilot Remi Olsen forteller at turen over fra Bodø til Lofoten vanligvis tar 30 minutter. På grunn av sterk medvind og at de kjørte maskinen på maks ytelse klarte de turen på 20 minutter. – Vi var oppe i over 300 kilometer i timen. Vindretningen og vindstyrken var en av faktorene som gjorde at vi var på stedet på rekordtid. Da de kom til havaristen var «Kim Roger» allerede inne i brenningene og lå med sterk slagside og hogg mot land.

Kl. 11.18: Helikopteret er fremme over havaristen.

Om bord i «Kim Roger» har skipperen beordret mannskapet til å forsøke å holde seg langt fremme på fartøyet for på den måten å gjøre det lettere for redningsmannskapet å hente dem opp. På dette tidspunktet har «Kim Roger» en krengning på 90 grader. På forskipet klamrer mannskapet seg fast. I helikopteret gjør de en vurdering av hvordan de skal angripe situasjonen, men før de får tenkt, kommer en brottsjø og skyller en av mannskapene på sjøen.

Da var det ikke noe å lure på. Mann i sjøen får førsteprioritet og vi satte i gang. Det viste seg å være Kim Roger som ble skylt over bord. Like etter ble faren, Geir Roger skylt over bord, fortalte Remi Olsen. Begge ble raskt plukket opp av helikopteret. De tre som var igjen på bakken, var det verre med. Her måtte redningsmannskapet få de til å hoppe i sjøen en etter en etter hvert som de ble plukket opp. Olsen kunne fortelle om dramatiske minutter i helikopteret der de måtte sørge for å holde helikopteret opp mot en kraftig vind, samtidig som de hadde en jobb å gjøre på havaristen.

Kl. 11.31. Hele mannskapet på fem befinner seg trygt om bord i helikopteret, og kursen settes mot Bodø.

Fem minutter seinere går «Kim Roger» ned, noe mannskapet på redningsskøyta blir vitne til da de ankommer havaristedet.

Til tross for korte dager, var det dagslys under hele operasjonen, noe som både Gjermund Carlsen og Remi Olsen fremhever som viktige faktorer for at det ble en vellykket redningsoperasjon.

Gjermund Carlsen kom også med en innstendig oppfordring til alle som hører om denne saken: Jo kjappere vi får melding om en fare, til bedre er det.

Det hører med til historien at Geir Roger Benonisen allerede den 7 april 2016, to måneder etter havariet,  kjøpte ny båt. Tre av mannskapet som var med på forliset med «Kim Roger» er med på den nye båten, som for tiden er på Finnmarka. De to andre jobber også på fiskebåt.