Gå til innhold
Annonse
MF «Huftarøy» er blant de nye fergene til Torghatten som har hatt store problemer. Etter bare seks dager i drift gikk den på grunn og måtte i dokk. Foto: Sigbjørn Larsen
MF «Huftarøy» er blant de nye fergene til Torghatten som har hatt store problemer. Etter bare seks dager i drift gikk den på grunn og måtte i dokk. Foto: Sigbjørn Larsen

Samferdselsminister Jon Georg Dale avviser ikke at anbudsregime i fergesektoren kan endres som følge av kaoset på sambandet Halhjem - Sandvikvåg.

Annonse

- Det som har skjedd sør i Hordaland skulle ikke skjedd. Her har leverandørene vært forsinket, det er avtalebrudd, fastslår Dale overfor Skipsrevyen.

Han påpeker at det er Statens Vegvesen som kjøper tjenesten, og dermed kan sanksjonere overfor eierne.

- Det er ikke godt nok den situasjonen vi har hatt der. Det har jeg vært tydelig på før, og det kan jeg gjerne være igjen, sier Dale.

Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte Skipsrevyen på Ferjekonferansen i Ålesund. Foto: Helge Martin Markussen
Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte Skipsrevyen på Ferjekonferansen i Ålesund. Foto: Helge Martin Markussen

Onsdag skrev NRK at Statens vegvesen mener fergeselskapet Torghatten Nord underrapporterer forsinkelser på det aktuelle fergesambandet.

De ber selskapet skjerpe rutinene sine for å gi et mer korrekt bilde av situasjonen på strekningen.

Ifølge Statens vegvesen samsvarer ikke det selskapet har rapportert inn med tilbakemeldingene fra de reisende.

Kan det være aktuelt å endre anbudsregime, slik at det er lenger tid fra kontraktsinngåelse til oppstart?

- Det kan godt hende. Det er Statens Vegvesen som gjør de vurderingene i hvert enkelt tilfelle. Jeg ser ikke bort fra at det er en diskusjon som kan dukke opp i kjølvannet av det vi har opplevd nå. Hvis det er hensiktsmessig, så må vi gjøre det, mener statsråden. 

Joachim Rønnevik, seniorrådgiver i Vegdirektoratet
Joachim Rønnevik, seniorrådgiver i Vegdirektoratet

Ingen nasjonal strategi

Det finnes ingen nasjonal ferjestrategi i dag. Det er noe man bør vurdere å få på plass mener Joachim Rønnevik i Vegdirektoratet.

- Vi er 11 innkjøpere i fergemarkedet i dag, og når fylker slås sammen så reduseres det til syv store innkjøpere, inklusiv Statens Vegvesen, sa Rønnevik på Ferjekonferansen i Ålesund. 

De anbefaler derfor at man utarbeider en slik ferjestrategi i samarbeid med fylkeskommunene. Den vil ha som formål å koordinere det som kan for å sikre de tilbyderne som finnes i markedet i dag. I tillegg til at man ikke kjøper for dyrt. 

Annonse