«Makkaur» - første tråler fra Båtsfjord Industrifiske A.S

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr.2/1071: En ny shelterdekket tråler på 154 fot ble i september overlevert fra Sterkoder Mek. Verksted A/S, Kristiansund N, til Båtsfjord Industrifiske A/S. Dette er Båtsfjord Industrifiskes første tråler  og en verdifull tilvekst til Finnmarks fiskeflåte. Verdifull på mer enn èn måte, prisen ligger på ca. 6 mill. kroner.

Publisert Sist oppdatert

Lastekjøleanlegget er beregnet på nedkjøling av 15 tonn fisk pr. døgn. Trålvinsjene bestå av to stk. lavtrykkshydrauliske vinsjer som drives av 4 stk. hydrauliske pumper fra et HYTEK gear i forkant av hovedmotoren. Trålvinsjene kan opereres fra styrehuset såvel som fra dekk og er fra Hydraulikk Brattvaag.

Historie

Sterkoder mekaniske verksted i Kristiansund var en stor leverandør av fiskefartøyer. Blant annet «Makkaur» som drev fiske i nordlige farvann. Den var også hyret av Fiskeridirektoratet for forsøksfiske i Barentshavet. Allerede i 2003 ble den slettet av skipsregistrene, og lå i opplag i Svolvær. I 2008 var det slutt for «Makkaur» som havnet i Stoksund for opphogging. (Kilde: Brunsvika.net)

Også «Makkaur» har i likhet med en rekke andre trålere, Ulstein passive stabiliseringssystem, hvilket består at to stabiliseringstanker, den ene plassert over den andre, som går i hele skipets bredde. Inne i tankene er det installert dempingsorganer som bevirker at væsken blir faseforskjøvet 90 grader etter skipet og dermed kommer i motsatt fase. Den svingende væsken vil da få et stabiliserende moment. Som dempningsvæske kan benyttes brennolje, sjøvann eller ferskvann. Hvis nødvendig kan man via en trykkluftoperert ventil hurtigtømme den øvre tank til den underliggende. Fordelen ved stabiliseringsanlegg ombord i trålere av denne typen kan kort oppsummeres slik:
a. Mindre rulling, spesielt ved lav skipshastighetf.eks. ved tråling.
b. Bedre arbeidsforhold på tråldekket og arbeidsdekket. Dette vil medføre en reduksjon i tiden som trengs for å behandle fisken fra den kommer om bord til den er ferdig foredlet.
c. Tråleren kan tråle i styggere vær enn hva tilfellet er uten stab.anlegg.
d. Bedre komfort for mannskapet på frivakt.
e. Slingrekjøler kan sløyfes, og dette medfører øket fart, og derav følgende innsparte brenselsutgifter.

«Makkaur» fotografert på Storkaia i Kristiansund i 1975. (Foto: Roar Dahl)

Innredningen består av en-manns og to-manns lugarer for tilsammen 16 manns besetning, mens skipet imidlertid kan opereres med 12 mann. Utstyr for ventilasjon kommer fra Ventilator A/S, Moss.

Skipet er ellers utstyrt med trål-skop og trål-øye, mens det øvrige elektroniske utstyret bl.a. består av radiotelefon, radar, ekkolodd, forskerlodd og Decca Navigator.

«Makkaur» føres av den 25-årige Ola Johnny Kristensen fra Kabelvåg, som har vært på trålere i 8 år og som skipper de tre siste årene.