«ANHE» – «ANXIE»

Båtservice Mandal AS overleverte losbåtene «ANHE» og «ANXIE» til Huayang Maritime Center, Kina 25. mai 2008 som verftets byggenumre 73 og 74. Igjen er det Ola Lilloe-Olsen som er konstruktør.

Båtene skal være losbåter i havnebyen Quingdao der de i første omgang skal brukes som representasjonsbåter under OL i Beijing. Kontrakten hadde en verdi på 32 millioner kroner da den ble annonsert.
Verftet har tidligere levert båter til Kina, men det er nå ni år siden. For årene som kommer ser imidlertid verftet store muligheter for leveranser til Kina, begrunnet med at mye gammelt materiell skal byttes ut.

Ny produksjonshall
I april flyttet Båtservice Mandal til Gismerøya med ny produksjonshall på ca. 3000 m2 etter en investering i 100-millioner klassen. Høyden i hallen er på ca. 23 meter, høyt nok til at byggene kan snus inne i hallen i byggeprosessen. Dypvannskaien gir bedriften nye muligheter, blant annet for reparasjon og vedlikehold av offshore fartøyer.
Det ble ingen snorklippingsseremoni, men i stedet en “kanon”åpning i forbindelse med flyttingen av den nå 60 år gamle bedriften. I løpet av disse årene har verftet levert mer enn 800 fartøyer. Oppstarten fant sted 2. august 1948, og den gangen gjaldt det bygging av hurtigbåter. I dag er målet å bli best i verden på bygging av .. nettopp hurtigbåter.

«ANHE» – «ANXIE»
Hoveddata:
Lengde o.a. 17,40 m
Bredde 4,90 m
Draft 1,25 m
Tankkapasiteter: ca. 3.900 liter brennolje og ca. 1.000 liter ferskvann.

Maskineri
Båtenes fremdriftsmaskineri består av to MAN D2842 dieselmotorer hver med ytelse på 662 kW som er koblet til to West Mekan propellanlegg via Twin Disc reduksjonsgear, levert av Progress. Farten kommer opp i ca. 31 knop. Fartøyene er utstyrt med Tenfjord styremaskineri, og strømforsyningen besørges av en Kohler Power Systems motor på 20 kW.
Allweiler har levert brannpumper, og isoleringsarbeidene er utført av Norisol. Alf Lea & Co. Brannvern har levert CO2 brannslukkingssystem.

Dekk/diverse
Vinduer er fra Colt Industrier, og MB Hydraulikk har levert hydraulikk og ankervinsj. Libra-Plast har levert utvendige dører, og lanterner er fra Tranberg. Fartøyene er oppmalt med Jotun malingssystemer, og arbeidet er utført av Tor Fasseland. Redningsutstyret innbefatter en Viking livbåt.
Innredningsarbeidene er utført av HMI – Haugland Miljø Innredning og Model Møbler har levert møbler, mens styrehusstoler er fra Rodin & Co. AS Elektrisk har utført de elektriske og elektroniske installasjonene med utstyr som Nor 250 kompass, Furuno GP-150 GPS og navtex.

Båtservice Mandal AS skal levere bnr. 72 i juli, og så følger tre crew båter til Iran med bnr. 75, 76 og 77 for levering i august, og deretter kommer bnr. 78 som er en 29m katamaran til Iran i desember før bnr. 79 skal leveres til Osloferger i februar 2009.

DEL