M/S «M-SOLHAUG»

– fiskefartøy fra Tyrkia

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mikal Solhaug AS, Båtsfjord fikk 2. februar 2014 levert nybygget M/S «M-SOLHAUG» fra Tersan Shipyard, Yalova i Tyrkia som verftets byggenummer 1052.

Fartøyet er konstruert av Seacon og har betegnelsen SC34L basert på SC34 skroget som Seacon primært har utviklet for kystnotbåter, og som her er videreført til line- og garndrift. Fartøyet er optimalisert med hensyn til regelverk, og er konstruert med stort fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet. I media har prisen for nybygget vært antydet til 75/80 millioner kroner.

Mikal Solhaug eier og driver to fartøyer fra sin base i Båtsfjord. Primært driver disse med line. M/S «M-SOLHAUG» skal drive tradisjonelt garn-/ og linefiske etter hvitfisk og er rigget for garn og håndegnet line. Lastekapasiteten er på 290 m3, og fabrikk er installert på hoveddekk.

Fartøyet har Vardø som hjemstedshavn og har følgende hovedddata:

Dekk

Optimar har levert fabrikken, mens frysesystemet kommer fra Teknotherm. Thyborøn Skibssmedie A/S har forestått hydraulikk og ankervinsjer. Mariner har supplert ankervinsj, og kranleveransen er fra Triplex. Sjøveilar har levert linehaler, mens ankerutrustning kommer fra Ingjian Asian Star.

Redningsutstyret omfatter blant annet Viking redningsflåte, MOB-båt m/davit fra Noreq henholdsvis MB Hydraulikk samt brann- og sikkerhetsutstyr fra Delmar Safety. Søke- og navigasjonslys er fra Aqua Signal og Tranberg.

M/S «M-SOLHAUG» er innredet for et mannskap på tolv. Det er arrangert med to messer, bysse, garderobe, vaskerom og lager. Ekornes har hatt møbelleveranser, og Alu Design har levert styrehusstoler.

Blant broutstyret er også eFangst elektronisk fangstdagbok.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Cummins KTA 38 dieselmotor, levert av Nogva Motorfabrikk AS som er koblet til Finnøy reduksjonsgear og propeller. Styremaskin er av Rolls-Royce fabrikat. Strømforsyningen besørges av en Nogva/Scania DI12 motor.

Allweiler har levert pumper, og kompressor er fra Atlas Copco. Alfa Laval har levert separatorer, og ventilasjonsanlegg kommer fra Heinen Hopman. Brannsikkerheten ombord ivaretas av utstyr fra Aksis/Minimax med slukkings- og alarmanlegg.

----

Tersan Shipyard skal levere “Quo Vadis” til Norli AS, et skip av ST-259 design til Volstad Shipping som skal være ferdig i 2015 og en ST-156L design bestilt av Leinebris/Urvaag.