Aker Yards – hvor er de nye ordrene?

Cruise 5 (artist´s impression).
Aker Yards gruppen kan by på flere interessante opplysninger i denne 2-måneders perioden når det gjelder tidligere inngåtte kontrakter. Men det er virkelig “slow-speed” når det gjelder nye annonserte kontrakter.

Cruise-ferge
Den 22. april ble kjølen strukket for en stor cruise-ferge ved Rauma verftet. Skipet bygges under navnet “Cruise 5” og skal leveres til Tallink våren 2009. Skipet har pris på cirka Euro 180 millioner og er av den nyutviklede Galaxy-typen.
MS «Galaxy» har vært i operasjon siden våren 2006, og nummer to i serien, «Baltic Princess», er under bygging ved Helsinki verftet.
Med sine 212 x 29 meter blir skipet en av de største cruise-fergene i Baltic og dessuten blant de raskeste. Passasjerkapasiteten er 2.800 og farten er rundt 24,5 knop. Skipet har 900 lugarer og konferansesenter med plass til 450 personer.

Genesis
Samme dato som begivenheten ovenfor, den 22. april, fikk offentligheten et lite innblikk i fremdriften på Project Genesis, – byggingen av verdens største cruiseskip.
To skip av denne typen bygges/skal bygges ved Turku fasilitetene med levering til Royal Caribbean i 2009 og 2010. “Bold design, daring innovation and technological advancements” er uttrykk som Aker Yards bruker i beskrivelsen av nybyggene.
Fremtredende er “Central Park” med to hotell-tårn på seks etasjer med 334 lugarer som vender mot “parken” og 254 balkonger. Parken har lengde på størrelse med en fotballbane, og naturligvis er det her plen, trær og annen vegetasjon.
– Cruise passengers are expecting new unparalleled experiences, and that is what the owners, the yard and the maritime cluster continuously are creating in good cooperation, opplyste Juha Heikinheimo, President of Aker Yards, Cruise & Ferries.

Vi siterer fra verftets “Facts & Fun”:
– 47 metres wide and 360 metres long, the ship is 40 m longer than the height of the Eiffel tower.
– Takes 5,400 passengers + 3,000 crew. Cabins in all 2,700.
– One ship is built of 181 grand blocks. A grand block can be 22 metres long and 32 metres wide, weighing 600 tons.
– The whole vessel weighs 12 times more than the Eiffel tower*.
– There is 850,000 sq metres to paint in one vessel, meaning paint consumption of 630,000 litres.
– The project of two Genesis vessels means 12,000 man years of work for the yard and partners.

“Veier” – “GT” – “Displacement”
* Eiffel tårnet veier totalt 10.100 tonn. Multiplisert med 12 blir det “vekt” på Genesis på 121.200 tonn. En sak er at ikke-shippingkyndige jounalister snakker om “skipet veier”– og da oppgir de som oftest skipets GT – men hvorfor bringer Aker Yards selv inn dette uklare begrepet? Det har vel ingen praktisk betydning i markedsføringen av skipet? Skipets GT og displacement er derimot normale shippingbegreper som gir viktige opplysninger. GT for Genesis har tidligere vært nevnt som rundt 220.000 og displacement som ca. 100.000 tonn. Til sammenligning er «Independence of the Seas» (verdens hittil største cruiseskip) på 154.000 GT med 339 meter lengde og dødvekt på 10.600 tonn, og det hadde gått med ca. 31.000 tonn med stål til byggingen av skipet. Vi har ikke sett displacement oppgitt noen steder, men for «Voyager of the Seas» på 137.200 GT har det vært nevnt displacement på ca. 64.000 tonn.

Levering av skip nr. 7 i serien

Den 29. april kunne Aker Yards Germany (Wismar og Rostock-Warnemünde) levere «STX MUMBAI» som det 7. skipet i serien på åtte container skip av type Aker CS 2700 til König & Cie. GmbH & Co. KG i Hamburg. Skipet opereres av STX Pan Ocean og seilte til Liverpool for første last. Som benevnelsen tilsier, er container inntagende på 2741 teu med reefer sockets for 400 feu. Service speed er 22 knop.

STX
Ovennevnte STX Pan Ocean hører også inn under STX konsernet (sammen med selskaper som STX Shipbuilding, STX Engine, STX Heavy Industries, STX Energy og STX Construction). I SR 6/2007 nevnte vi STXs kjøp av 39,2% av aksjene i Aker Yards for US$ 800 millioner.
I mai kom nyheten om at STX ville få full stemmerett for aksjene etter klarering av EU kommisjonen.
I ordinær generalforsamling den 21. mai ble så Su-Jou Kim innvalgt som nytt styremedlem, og styret ble gitt fullmakt til på vegne av selskapet til å erverve egne aksjer med samlet pålydende NOK 45 millioner.

Kvartalsresultat
Men før den tid hadde verfts-gruppen lagt frem resultat for 1. kvartal som tilsa beskjedne NOK 41 millioner. Samtidig fremla asiatiske verft stjerneresultater. (Se også artikkelen “Beskjedent fra Aker Yards – sterke tall fra verdens største”).
Bekymringsfullt må det være å se at ordreinngangen i første kvartal var NOK 870 millioner mot NOK 14.565 millioner i 1. kvartal 2007. Og hele ordreinngangen skriver seg fra sektoren Offshore & Specialized Vessels.

Nye design
Aker Yards Germany (30% Aker Yards etter salget til FLC West Holdings) introduserte i mai nye design for Ro-Ro og Ro-Pax skip på RoRo 2008 exhibition i Götenborg. Typene Aker RoRo 52 og Aker RoPax 40 er utviklet basis filosofien “Green – Efficient –Smart” opplyses det.
Det innebærer lavt bunkersforbruk og mindre CO2 utslipp. At bunkerstankene er beskyttet er vel ikke akkurat noe nytt, men skipene får et effektivt ballast water management system som tilsier “superior environmental performance”.
Aker RoRo 52 typen har 5.200 lane meter for trailere og er på ca. 14.400 tonn dødvekt. Lengde x bredde: 220 x 30 meter. Service speed blir 23 knop (bunkers forbruket burde vært oppgitt med referanse til innledningskommentarene)
Aker RoPax 40 er stor og hurtig og beskrives som “short-sea overnight combined freight/passenger ferry” på 4.000 lane meter for trailere og i tillegg rom for biler. Dwt er ca. 11.000 med lengde på 230 meter og service speed opp til 24 knop. Igjen intet tall for forbruket av bunkers til tross for at det fremheves at skroget er optimisert og bunkers forbruket er meget lavt. Passasjerkapasitet er opp til 1.000.

.. men ingen nye ordrer
I denne 2-måneders periden har ikke Aker Yards kunngjort noen nye kontrakter. Forhåpentligvis blir den neste perioden mer aktiv i så måte.

DEL