30.11.2015 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Netto flåtevekst fortsetter relativt beskjedent med 2,8% november/november.

Viktige indikatorer for bulk markedet (1) Korn er den tredje viktigste handelsvaren for bulkers, og USA er verdens største eksportør. USAs korneksport falt med 8% i oktober fra samme måned i fjor til tross for meget stor eksport av soyabønner til Kina (ca. 9,6 mill. tonn) og (2) Utviklingen i stålproduksjonen i de største råvareimporterende landene har stor betydning. I oktober falt Kinas produksjon med 3,1% år/år, Japans med -3,8% og Sør-Koreas med -5,6%. Tysklands stålproduksjon økte med 2,7%, mens Italias falt med 8,6% år/år.

-

Capesize.

November ble en dårlig måned med ca. $6.970 per dag i gjennomsnitt mot $10.700 måneden før. Utviklingen denne uken var imidlertid lovende med økning på $3.000 til ca. $8.400 per dag.

Panamax.

Spot markedet i gjennomsnitt har kommet helt ned på $3.650 per dag – altså langt under nødvendig driftsutgifter (ex renter og avdrag).

En periode slutning viser at også dette nivået er presset et hakk videre ned til $6.650 per dag for Jag Arnav bygget 2015 på 81.732 dwt for 12 måneder levering Fjerne Østen.

Supramax.

Det kan synes som om nedgangen som startet for vel tre måneder siden, omsider kan ha nådd bunnen. I hvert fall var det tegn til oppgang fredag, og da lå gjennomsnittsnivået på $4.880 per dag.

Time charter. Navig8 chartret Naess Courageous bygget 2015 63.638 dwt for 8-11 måneder til $6.100 per dag med levering Singapore.

Short-sea.

Raten steg til ca. $20,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania,- og til ca. 17,75 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).