29.02.2016 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gjennomsnittlig daglig time charter equivalent for både Frontline og Frontline 2012 for 4. kvartal 2015 for spot og time charter var $57.700 for VLCC og $38.400 for Suezmax per dag – opp fra $44.300 hhv. $28.400 per dag i 3. kvartal.

Solstad Offshore konsernets resultat før skatt for 4. kvartal ble et underskudd på NOK 1,332 mrd. og inkluderer nedskrivning av anleggsmidler med NOK 1,221 mrd. Driftsresultatet for kvartalet kom ut på minus NOK 1,11 mrd.

Selskapet opplyser at markedsverdien basert på megleranslag for konsernets flåte pr 31.12.2015 var ca. NOK 19 mrd. Skipsverdiene har samlet hatt et verdifall på ca 6% siden halvårsskiftet. Verdianslaget er gjort basert på certepartifri levering (eksklusive skip under bygging) og er et gjennomsnitt av tre megleranslag.

Solstad Offshore Konsernet har faste kontrakter for ca. NOK 2,8 mrd. for 2016. Inklusiv opsjoner er verdien NOK 3,2 mrd. Kontraktsdekning i antall dager for 2016 er ca 41%, og 48% inklusiv opsjoner.

Solvang ASA selger 37,5% av selskapets eierskap i Partrederiet Clipper Sirius DA. Ny andel blir dermed 18,75%. Salget genererer fortjeneste på ca. $2,9 mill. i regnskapet for 2. kvartal 2016.

Fugro er blitt tildelt en IRM kontrakt av Petrobras for det nye ROV support fartøyet Fugro Aquarius. Kontrakten har ett års varighet med befrakters opsjon for nok ett år. Fartøyet kan arbeide på dyp opp til 3.000 m og er bygget i Brasil med over 60% lokalt innhold. Operasjonene skal påbegynnes i april.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-7 var 14.682 tonn (14.323 tonn) til pris kr. 56,95 (53,21) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 44,78.

Nybygg prisene fortsetter å være på nedadgående med økt konkurranse og svakere valuta i Kina og Japan. Kinesiske verft som hittil har konsentrert seg om bygging av bulkers, melder seg nå på også i tank markedet og reduserer nybyggprisene for å vinne innpass i dette markedet.

Netto årlig tilvekst i Bulker flåten holdt seg på 2,3% også i februar og kan falle videre fordi salg til demolition fortsetter for fullt med 9.2 mill. dwt på årets to første måneder. 12-måneders volumet har økt til 33 m dwt, og økningen fra februar i fjor er på 68%.

Tank ser ikke like lovende ut, og det er således lett å se hvilket marked som har hatt en sterk periode. 12-måneders salg til resirkulering er ikke høyere enn 3,1 m dwt eller en tiendedel av bulk carrier volumet.

Ref ovennevnte resirkuleringstall for bulkers, kan det faktisk se ut til at rederiene velger ikke å ta omveien via opplag av skip, men kvitter seg med dem for godt. Vi har lenge etterlyst flere skip i opplag, men for markedets del er selvfølgelig bedre å få skipene helt vekk, enn at de kan komme ut igjen fra opplag ved første markedsforbedring. Utviklingen videre blir svært interessant.

Lagrene av olje i USA steg ikke så mye som først antatt, og oljeprisen tok seg opp igjen. Men Saudi Arabias oljeminister Ali Al-Naimi uttalte at han ikke var sikker på at de største produsentlandene vil koordinere produksjonsnivåene, og produksjonen ville ikke bli redusert. Det beste som kan oppnås p.t., er at produksjonen fryses på dagens nivåer. Han tilføyet at Saudi kan tjene penger selv med $20 per fat: “We don’t want to, but if we have to, we will.”

Chesapeake Energy, som er USAs nest største gassprodusent, annonserte kutt på opp til 69% i investeringer for 2016. Selskapet fremla netto tap på $14,9 mrd. for 2015 etter nedskrivninger på gass- og oljefelt. Chesapeake var en av ‘stjernene’ under skifer-boom’en, men lider med dagens priser.

International Energy Agency mener at tilbudsoverskuddet av olje vil fortsette å vokse inn i 2017. Det eneste som kan forhindre det, er kutt i produksjonen, noe virker usannsynlig i dag. De voksende lagrene vil stoppe ethvert forsøk på oppgang i prisen på olje, heter det. IEA anslår at USA vil produsere 14,2 mbd innen 2021, og den globale oljeproduksjonen vil vokse med 4,1 mbd fra 2015 til 2021 – etter vekst på 11 mbd i perioden 2009-2015. IEA tror at forbruket vil vokse årlig med 1,2 mbd i gjennomsnitt frem til 2021.

Ikke mange utenom gruvebransjen selv kunne forstå de store jernmalmprodusentenes forretningsdrift de siste årene med stadig ekspanderende investeringer og produksjon samtidig som de viktigste kjøperlandene (særlig Kina) startet sine reduksjoner i behovene. Ett av disse selskapene, BHP Billiton, har nå kuttet utbytte betaling med 74% etter 15 år med stadig økende utbetalinger. Nå forbereder selskapet seg på en langvarig periode med svakere priser.

Brasils store jernmalmprodusent, Vale, la frem et 4-doblet tap i 4. kvartal og skylder på Kinas slowdown. Tapet for kvartalet ble på $8,57 mrd. For hele 2015 ble tapet $12,13 mrd. mot pluss resultat på $657 mill. det foregående året.

Prisen på jernmalm var i gjennomsnitt $55,50 per tonn i 2015, 42% ned fra 2014, ifølge Vale. Prisen falt helt til $37 i 2015, noe som førte til ekstra nedskrivninger i verdiene. Vale lover å kunne produsere jernmalm billigere enn noen andre i verden.

Fortsatt minus tall fra verdens stålproduserende land. Nedgangen i januar var for EU-28 på 7,6% fra samme måned i fjor, og Kinas produksjon falt med 7,8%. Japan var ned med 2,8%. På verdensbasis (66 land) var produksjonen 128 mill. tonn i januar, ned med 7,1% fra januar 2015.

Ikke bra for shipping - Takahama Nuclear Power Plant i Japan skal reaktiveres denne uken, og kommersiell operasjon starter i slutten av mars. Dette er den 4. reaktoren som starter opp igjen etter ulykken i mars 2011 og vil legge press på importen av steam kull (pluss LNG?) som ventes vil være på ca. 134 m.t. i 2016.

Containers. Spot ratene fortsetter nedover for Asia-Europa ruten med fall på 23% fra uken før for Shanghai-Nord-Europa til $257 per teu. Dette er laveste siden oktober, ifølge SCFI.

Periode ratene for ett års charter oppgis til $5.800 per dag for 4400 teu Panamax som er 3% ned fra måneden før, mens 2750 teu gearless typen holdt seg uforandret på $6.000 per dag.

Brasils korrupsjonsskandale kommer stadig nærmere President Dilma Rousseff etter arrestasjon av hennes valgkampanje medarbeider m/kone (Mr. Santana Filho og Monica Cunha Moura). De er siktet for å ha kanlisert bestikkelser fra kontraktører for Petrobras til Rousseffs Workers’ Party (PT). Igjen kommer navnet Keppel Fels opp sammen med Brasils entreprenørgruppe Odebrecht. Mr. Santana ledet forøvrig også valgkampen for Lula Da Silva i sin tid og Venezuelas tidligere leder Hugo Chavez.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).