25.04.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Ratene falt til inntjening på ca. $43/44.000 per dag på time charter basis for traden fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen.

Inntjeningen hittil i år i snitt for forskjellige trades ligger på ca. $57.000 per dag mot $65.000 pd for hele 2015.

Suezmax.

Fall i WS raten med 10 poeng dro timecharter resultatet ned til ca. $36/37.000 per dag for last fra Vest-Afrika til Middelhavet.

Inntjeningen hittil i år i snitt for forskjellige trades ligger på ca. $36.000 per dag mot $46.000 pd for hele 2015.

Aframax.

Markedet fra Caribbean til US Gulf strammet seg til med ca. $27.000 per dag som resultat.

Også laster innen Nordsjøen bedret seg – nå til ca. $36.000 per dag.

Inntjeningen hittil i år i snitt for forskjellige trades ligger på ca. $29.000 per dag mot $38.000 pd for hele 2015.

Periode. ST Shipping sluttet to skip for 12/18 måneders periode: SN Olivia og SN Claudia begge ca. 109.266 dwt til $23.000 per dag. (Se også under Salg).

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan skuffer fortsatt med ca. $16/17.000 per dag på t/c basis for 75.000 tonn last.

Product.

Inntjeningen for 37.000 tonn last fra Nord-Europa til østkysten USA falt til ca. $13.000 per dag. For rundtur kombinert med last fra US Gulf til Europa falt inntjeningen med $3500 sist uke til ca. $17.000 per dag.

Inntjeningen hittil i år i snitt for forskjellige trades for MR størrelsen ligger på ca. $16.000 per dag mot $21.000 pd for hele 2015.

Periode. Hafnia har forlenget c/p’ene med Nave Titan og Nave Orion begge ca. 50.000 dwt for 12 måneder til $15.500 hhv. $15.000 per dag.

LPG – VLGC.

Markedet fortsatte på samme måte, og Baltic rateniåvet for AG til Japan ligger på ca. $26,50 per tonn som regner ut til ca. $19.000 per dag. Spot markedet har forandret seg i takt med økning i både last og skip, og denne uken har det vært stor aktivitet – en megler sier at 15/20 forretninger ble konkludert. Periode markedet derimot er stille.

Offshore.

AHTS markedet skjøt fart, og noen fartøyer oppnådde rater helt opp i £64.000 per dag etter at først ‘rig moves’ ble sluttet til £35.000. PSV situasjonen er fortsatt skuffende med dagrater fra £3.000 til £7.500.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).